D 13 De te gekke belevenissen van Jan T Nieuw

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

D 13 De te gekke belevenissen van Jan T Nieuw

Berichtdoor Leen B » za 30 sep 2017, 17:17

- - - 1.JPG

- - 1Haai.gif
- - 1Haai.gif (6.14 KiB) 3691 keer bekeken

- 1 Jan T.gif
- 1 Jan T.gif (14.34 KiB) 3691 keer bekeken

24  Calpe haven hooofden.JPG

Buenos tardes amigo's we zijn van de week s, nachts met een hele ploeg stamgasten van de El lobo op het havenhoofd van Calpe gaan vissen.

23.JPG

Nou dat was weer eens wat anders daar onder de Penon de ifach midden in de nacht op dat havenhoofd. We hadden natuurlijk bakken met bier en ander gedistilleerd meegenomen om warm te blijven. Want het kan hier s, nachts om deze tijd van het jaar ook verdomde koud zijn amigo's.

27 Zeemolen.JPG
27 Zeemolen.JPG (18.6 KiB) 3691 keer bekeken

Jan had van señor Raoel Verdez de eigenaar van onze Super ”Nino del campo” een zeehengel, met de daar bij behorende molen geleend. Die trouwens ook een fanatiek zeevisser is. Aan die hengel hing een grote zware zee molen, en als onderlijn kreeg Jan een dunne stalendraad van zo'n 1 meter 50 lang met drie grote haken er aan. Het geheel was verzwaard met een stuk lood dat op een zeshoekige kegel leek. Die lijn liep door een grote rode dobber met een lichtje compleet met batterij er op. En aan het einde van de onderlijn zat een stalen wartel die je op het oog van de lijn naar je molen moest klikken.
Dus zo kan je het lichtje goed in gaten houden Jan zei Raoel. Want als je lichtje weg is heb je beet hombre, en toen Jan na naarstig werken het hele gebeuren geklaard had was het moment daar gekomen om de lijn een flink eind tussen de twee havenhoofden weg te gooien. Nou dat viel lang niet mee amigo’s toen Jan zo door zijn ouwe knokige knieën gezakt stond. En het stuk lood van 200 honderd gram heen en weer liet slingeren. Voelde dat niet zo goed aan, maar op een zeker moment sloeg Jan de hengel met een flinke vaart naar voren toe. Met de bedoeling dat het stuk lood in het midden van de vaargeul zou vallen. Maar dat ging faliekant mis Jan liet de lijn helaas te snel los. Het stuk lood schoot dan ook met een flits recht op señor Rico Palicio af, en het stuk lood raakte met een dof geluid de maag van señor Rico Palicio. En laat dat nou toevallig ook de man van Carmen onze kroegbazin zijn. Een tijd lang stond hij als een vis op het droge naar adem te happen. Maar op eens begon hij als een gek te brullen, Jan vuile farizeeër dat je er ben ik vermoord je vuile klootviool. En als Luiz Cruz hem niet tegen gehouden had amigo's, waren er wis, en waarachtig ongelukken gebeurd. Na dat de gemoederen gesust waren, heeft Luiz Jan voor gedaan hoe je de lijn wel goed kon gooien. En na het eerst een paar keer geprobeerd te hebben, lukte het Jan om zijn lood goed in de vaargeul te laten vallen. En tussentijds was het ook al goed donker geworden, en kon Jan zijn dobber die een mooi helder rood licht verspreide goed waarnemen. Want Señor Raoel zette altijd rode lichtjes op zijn dobbers dan kon hij ze beter zien zei hij altijd. Want alle andere vissers hadden witte lichtjes, s op hun dobbers. En ga daar maar is aan staan amigo's. Want een rood licht tussen veertien witte lichtjes dat mis je niet gauw. Maar als het roden lichtje onder water is valt dat gelijk op. Toen Jan samen met Luiz op onze vis stoeltjes naar onze dobbers zaten te staren. Zag Jan aan de einder een groen boordlicht, met een toplicht daar schuin boven verschijnen. Daar komt een vissersboot aan Luiz zei ik, die moeten we goed in de kieren houden amigo. Dan kunnen we even voor hij hier is onze lijnen naar binnen draaien. Anders komt onze lijn in zijn schroef terecht. We hebben voorlopig nog wel even de tijd Jan, moet je een miqueltje? vroeg Luiz. En hij hees de mand gevuld met de flesjes Miguel uit het zoute water van de haven omhoog. En toen we daarna tevreden aan onze flessen lurkend naar onze dobbers zaten te staren. [/b]

32  Kerl Calpe plaatsen.JPG

Zei Luiz plotseling, Jan moet je eens luisteren hombre je weet dat de kerk voor mij een heilige plaats is hé? Maar wat ik zondag tijdens de dienst mee maakte hombre was niet te filmen.

25.JPG

Je kan de oude Señorita, Catalina uit de Calle del Canuta toch wel. Ze staat altijd op de boulevard met haar koffertje met snuisterijen, om die aan de toeristen te kunnen slijten. Ja die kan ik heel goed Luiz zei ik en hield onderhand het vissersschip, dat al aardig dicht bij was in de peiling. Nou Jan ging Luiz verder, ik zat verleden Zondag tijdens de morgen dienst achter señorita Catalina in de kerk bank.

35.JPG

Toen onze eerwaarde iets heel merkwaardigs aan ons vroeg, want hij vroeg wil iedere parochiaan die deze week lijfelijk genot gehad heb, naar voren toe komen? Maar je weet toch ook dat Señorita Catalina slechthorend is hé. Dus vroeg ze aan señor Elfonso Elrey die voor haar zat wat de eerwaarde vroeg.

38  Senor.JPG
38 Senor.JPG (26.69 KiB) 3691 keer bekeken

Nou je weet dat señor Elfonso Elrey ook zo doof als een kwartel is he Jan. Nou de eerwaarde zegt dat iedereen die een hostie wil naar voren moet komen. Zei señor Elfonso Elrey tegen Señorita Catharina. En schuifelend met krom gebogen rug en luid tikkend met haar stok schoof Señorita Catharina door het middenpad naar voren toe. Toe ze voor in de kerk stond riep de eerwaarde. Maar Señorita Catharina toch! en dat op uw leeftijd schaamt u zich niet? Nou Jan en toen riep señorita Catherina met haar krakende krassende stem, nou het is niet dat ik geen tanden meer heb eerwaarde, dat ik er niet meer op zuigen kan hé!

40  Knapenkoor.JPG

En op dat moment Jan je gelooft het of niet begon het knapenkoor

39 Heilige Maria.JPG
39 Heilige Maria.JPG (16.96 KiB) 3691 keer bekeken

het Avé Maria te zingen. En terecht want als je weet dat Catharina gezegend, puur, en heilige betekend. En dat ze door haar gebrek, en dat van Señor Alfonso Elrey. En door de onwetendheid van onze eerwaarde in deze. Had dat mooie lied geen Ave Maria maar Ave Catharina moeten zijn wat Señorita Catharina, dik verdiend had. En dat vind Jan ook Luiz zei ik, daarna pakte Jan zijn hengel, en begon de lijn in te draaien.

16.JPG

Om dat het vissersschip wat de Mare Nostrum bleek te zijn al heel dicht genaderd was. Toen de Mare Nostrum binnen de havenhoofden, ons voorbij gevaren was gooide Jan zijn lijn weer uit. En nu met een kortere lijn met één haak met aas, die Jan even snel vervangen had. En de haak bleef nu net onder het wateroppervlak drijven. Daarna ging Jan weer op zijn stoeltje naast Luiz zitten. En volgde gespannen het rode lichtje van zijn dobber. Moet je nog een miqueltje Jan vroeg Luiz de mand met flessen weer ophalend. Jan had nog niet geantwoord toen die zijn lichtje van zijn dobber onder water zag verdwijnen. Ik greep mijn hengel die helemaal krom stond, en langzaam heel langzaam gleed de lijn over de slip weg. En met mijn volle gewicht naar achteren toe, met mijn krakkemikkige benen tegen een rotsblok gestut. Hield Jan wat wel een kolossale vis moest zijn in bedwang. En in eens ging de lijn slap hangen, en begon Jan als een razende de uitgeglipte lijn weer binnen te draaien. En net op tijd want die grote jongen sprong hoog boven het water uit, en draaide zich met een slag in de rondte om. Zo proberend om van Jan zijn haak af te komen, maar Jan gaf hem no lollo kans, en hield de lijn strak. Na zo'n drie kwartier gevochten te hebben had Jan hem zwoegend en zwetend naar de kant toe gedraaid. Waar na Luiz hem met señor Raoel Verdez met de stok haak binnen haalden.

26 Blauwvis tonijn.JPG

En het bleek een Blauwvis tonijn te zijn en zo waar geen kleintje. En Jan zijn Blauw vin tonijn mocht er toch zeker weten ook zijn amigo's!
En tegen de morgen had Jan dan ook een Blauw vin tonijn van + - 1 meter 30 cm, en

30 Zeetong.JPG

ook nog zo'n stuk of 40 Zee tongen van verschillende lengte boven water gehaald. Waar van de meeste 40 cm of iets kleiner waren.
En volgens velen is dat de lekkerste vis uit de zeeën waar ze rond zwemmen. Tong komt dan ook voor in de Noord en Oostzee, Middellandse zee, en de Atlantische oceaan. Ze kunnen ongeveer 20 jaar oud worden en hebben dan een gewicht van max. 3,500 kg bij een max lengte van 70 cm. Maar door overbevissing is de lengte tot aan 40 cm aan toe terug gedrongen. En hadden Luiz, en Jan toch nog met elkaar zo'n 77 tongen gevangen. Nadat we na drie uur die nacht met de lijn met 5 haken om platvis te vangen waren gaan vissen.

15 Goggum.JPG
15 Goggum.JPG (17.43 KiB) 3691 keer bekeken
.

En toen Luiz en ik die morgen, de Blauwvin Tonijn die net van achteren af met zijn kop tussen Luiz en Jan in de Goggum paste. Op weg naar de EL Lobo waren zongen Jan en Luiz beide keihard. Terwijl de Blauw vin ons met zijn doffe dode ogen verdrietig aanstaarde:

41 Dames van plezier.JPG

En wat doet een zeeman met geld, want dat brengt hij toch maar naar de hoeren, en zo verder,

36.JPG

En toen we in de El Lobbo aan kwamen waren alle andere maten al aanwezig. Want Jan zijn Goggum rijd maar 50 km per uur amigo's. Nadat we nog flink wat miqueltjes tot ons genomen hadden, en de vis verdeeld was. Alleen Jan zijn blauw vin vis moest even mee naar huis om hem aan Ciquita te tonen. En daarna kreeg iedere belang hebbende natuurlijk ook zijn deel. Toen Jan in zijn goggum met de blauw vis tonijn op weg naar huis was. Werd ik in de hoofdstraat door ons jonge politie ventje aangehouden. Weet u wel wat u aan het doen ben señor? vroeg hij. U ben namelijk aan het spookrijden dat kan zo maar niet. U krijg een bekeuring als u niet direct om draait, om de goede kant uit te rijden. Nou bekeur dan eerst die gasten die mij tegemoet komen maar agent zei Jan. Dat zijn de spookrijders zeker weten. En zijn er veel meer van dan Jan alleen dus daar kan je meer aan verdienen.

En het kan een biertje niet schelen wanneer je geen manieren hebt amigo's.

11 Jan T voor onderkant.JPG
11 Jan T voor onderkant.JPG (15.45 KiB) 3691 keer bekeken
Leen B
Site Chef

Re: D 13 De te gekke belevenissen van Jan T Nieuw

Berichtdoor steef » zo 08 okt 2017, 17:58

Leen hoe verzin je het toch telkens weerde leuke verhalen prima
steef
1e machinist

Keer terug naar Zeilclipper.