Vaste dienst Rotterdam Londen

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

Vaste dienst Rotterdam Londen

Berichtdoor Leen B » vr 08 dec 2017, 18:09

5  Zeilclipper Forum.JPG


Vaste dienst Rotterdam Londen

71.JPG


In Jan, 1962 vaarden met de Fendo in lijndienst van Rotterdam naar Londen. Met voornamelijk stukgoed en soms ook graan. En vaste prik was dat we kolen naar Rotterdam terug hadden.

68.JPG


En als we het stukgoed in het Victoria dock gelost hadden, vaarden we weer door de sluis van het Victoria dock naar onze volgende laadplaats, zo'n 15 mijl stroom afwaarts van de Thames om kolen voor Rotterdam te laden. En tijdens het vertrek maakten we in de sluis bij het Victoria Dock een toch wel hele smerige hilarische gebeurtenis mee.

67 Luanda.JPG


Want toen we net vastlagen kwam er smerige oude roestige stoomboot de Luanda uit Angola de sluis binnen gevaren, die tegen ons bootje. aanmeerde En Leo een van onze matrozen pakte de lijn van een grijnzende neger, en belegde die op onze achter bolder, waarna hij vol belangstelling naar boven kijkend, het zwaar onder het roest zittende oude stoomschip schip bekeek.

47.JPG
47.JPG (17.82 KiB) 6270 keer bekeken


Toen hij zo stond te kijken hoorde ik in de deur van onze machinekamer staande, een zwaar gorgelend geluid op de hoogte waar Theo stond komen. En Leo hoorde het ook want hij keek belangstellend naar de plaats waar dat rare geluid nou vandaan kwam. En het gorgelen werd steeds zwaarder, en op eens had ik in de gaten wat dat gegorgel echt was. Dus ik riep Leeeoowww maar toen gebeurde de catastrofe al, zwaar gorgelend en borrelend kwam uit de wc uitlaad pijp van de Luanda een smerige dikke bruine smurrie zeg maar verse stront naar beneden gedonderd. Precies op de plaats waar onze Leo nog steeds maar nu verbaast naar boven stond te kijken. En even later droop Leo dan ook van die vieze smerige smurrie die over hem heen viel ! Mensen, mensen, wat zag Leo, er uit de dikke vieze bruine smurrie droop van zijn hoofd, en schouders steeds verder naar beneden toe. Ik heb daarna gauw onze dekslang klaar gelegd, en water aan dek gegeven zo dat we eerst de vuilste smeerzooi van Leo af konden spuiten. Toen ik daar bij bezig was keek ik naar boven, en zag ik hoe de Kapitein van die boot met een breed grijnzende lach op zijn zwarte gezicht naar het tafereel van de afspuitende Leo stond te kijken . En toen de LUANDA door het groene licht door de nog maar net geopende deuren van de sluis de Thames op vaarde, gaf de kapt van de Luanda een lange gillende stoot op zijn stoomfluit. Nou mannen dat was me daar wel een aardige vent hoor die kapt van de LUANDA!!

74 Z Lonny naar links.JPG
74 Z Lonny naar links.JPG (14.62 KiB) 6270 keer bekeken


En nu komt onze Lonny in het zicht! want deze papegaai had ik al een tijdje op de Fendo aan boord. En dat beest kon zo godslasterlijk vloeken dat was met geen pen te beschrijven. Ik had Lonny namelijk van een ouwe maat van de Elias mijn vorige schip overgenomen. Omdat hij een Job aan de wal had gekregen, en daar hij school gaande kinderen had was hij Lonny nu liever kwijt dan rijk. En Lonny spreekt zo als je al weet Meester nou niet bepaald stichtelijke taal. En ik moet er niet aandenken als de kinderen of andere familieleden dat gevloek van die vogel te horen zullen krijgen. Dus neem jij hem maar, en ik hoop dat je nog veel plezier aan die oude vloekende zuipvogel mag beleven. Nou kon Lonny inderdaad heel liederlijk vloeken als hij de pest in had, en van een klein scheutje whisky was Lonny ook niet vies. Maar hij had ook een paar hele intelligente eigenschappen. Hij was namelijk ook een ongelooflijke goede tolk, van uit het Engels naar het Nederlands en andersom. En als de loods in Londen aan boord kwam, zat Lonny net als altijd steevast op de buitenring van het stuurrad [ ja dat hadden we toen nog! ] met zijn kop schuin naar de loods te kijken. En als de loods het stuurhuis binnenstapte en Good afternoon Gentlemen zei, dan vertaalde Lonny prompt : met zijn krassende stem 'Goede middag heren' en dat vond zo’n Loods dan hartstikke leuk dat zo'n vogel dat kon. Dus toen we de sluis van het Victoriadok uit de Thames op vaarden om een paar mijl verder de Thames af kolen te gaan laden, dan zei onze loods dan na een tijdje, “little starboard” tegen onze man aan het stuurrad. En Lonny kraste prompt een beetje stuurboord! Even later de loods dan weer: ”right that goes”, waarna Lonny dan: 'recht zo die gaat' met zijn bek wijd open waar zijn dikke grijze tong uithing kraste. De loods na een poosje: ” litle portsite” en dan Lonny weer: ”beetje bakboord,” en

69 Kolen laden.JPG
69 Kolen laden.JPG (35.61 KiB) 6270 keer bekeken


en dat ging zo door tot we bij de installatie die er kolossaal groot uitzag kwamen, waar we onze kolen moesten laden.
En zo vertaalde Lonny vele loodsen van uit het Engels Frans en Spaans, wat de vele loodsen wel konden waarderen. En ook op zee varende zat Lonny steevast op de buitenste stuurradring, en als onze roerganger het schip wat bijstuurde liep Lonny wat tegen het stuurrad op om er niet van af te flikkeren. Nou had je roergangers en roergangers zo ook bij ons, want als we buiten waren dan ging onze Lonny vaste prik een tukje doen. En met een goede roerganger aan het roer ging dat best. Lonny liep dan zijn tukje doende een stukje op, indien dat nodig was. Maar owee als de man te roer er een potje van maakte dan kon die zijn lol op. Dan begon Lonny te schelden en te krijsen zoals ”vuile hoerenzoon” stinkende zwans steddy, ,steddy, verdomme” krijste hij dan, met zijn vleugels wijd uitgespreid onder aan het stuurrad hangende. En nog veel meer van zulke liederlijke uitdrukkingen die hij in de loop der jaren aan boord van allerlei schepen gehoord had, kwamen uit zijn wijd geopende snavel. En als de betreffende roergangen het scheepje dan weer voor lange tijd op koers had dan hoorde, je Lonny niet meer, alleen nog een zacht gemompel wat we niet konden verstaan.

73.JPG


Hier boven een sleep boot met de door mij bedoelde Barge's die in het verhaal voor komen. Het is wel is waar een dikke vijftig jaren later maar de Barge's zien er nog steeds het zelfde uit. Alleen de Sky line, en de kades van Londen zijn wel heel veel veranderd.
En nu pak ik het verhaal weer verder op, Lonny hebben we nu even gehad,
en gaat het verhaal verder bij de kolen installatie die er kolossaal uitzag !!
En waar we onze kolen moesten laden. Het was een grote hoge installatie die zo als ik de volgende dag merkte, een voor ons verrassende werkwijze had. Wij lagen aan de binnenkant aan de walkant afgemeerd. En aan de buiten kant lag zo'n beroemde Engelse Barge deze werden met sleepboten getrokken, en er werd ook allerlei andere lading mee vervoerd dan alleen kolen. En in dit geval was het onze lading kolen, en aan gezien we duizend ton moesten laden lagen er twee van die barge's ieder met vijfhonderd ton [ Baarsjes zo als ze door ons Nederlanders benoemd werden ] klaar om ons van duizend ton kolen te voorzien . En in iedere Barge zaten vijfhonderd ton kolen, dus vijfhonderd ton in het achter ruim, en vijfhonderd ton in het voorruim. En aan gezien ik daar nog nooit kolen geladen had was ik erg nieuwsgierig hoe dat in zijn werk zou gaan. Dus de andere morgen om zeven uur ging de hele poppenkast van start, en op een zeker moment ging het dan echt gebeuren. En met sissende stoomwolken [want de hele handel werkte toentertijd nog op stoom. Zag ik tot mijn verbazing de hele Barge uit het water omhoog komen , het vuile Thames water regende kletterend naar beneden toe. Toen de Barge helemaal boven was stopte hij even, en begon zich toen op zijn bakboordzij om te draaien, en even later begonnen de eerst kolen met zwarte kolengruiswolken over ons hele schip neer te dalend, om daarna donderend in ons achterruim te verdwijnen. Terwijl er nog dikke wolken gruis en stof nog boven de Fendo hingen, was de lege Barge al weer op weg naar beneden toe. En daarna vaarde de lege bak met een sleepboot weg voor zijn volgende lading waar dan ook. Terwijl de volgen sleepboot de tweede en gelijk ook de laatste barge onder de laad installatie trok. En het hele spel van het op die manier kolen laden zich nog een keer herhaalde. En toen dat gebeurd was verhaalden we zwart van het roet wat naar later bleek ook haast in het hele schip te zitten. Naar de kade toe om zee klaar te gaan maken, en ook het hele dek schoon te spuiten. Wat geen sinecure was maar gelukkig viel het in de gangen, en onze hutten nog wel mee, want daar had de zwarte roet geen smerige schade aan gericht. Maar het kombuis met onze twee scheepsmessen en de salon van onze ouwe zagen er niet uit, dus onze Kok Hans Myer met onze bediende, en nog twee matrozen waren druk bezig om de hele handel weer schoon te krijgen. Want over al op de plafonds wanden banken en eet tafels en nog meer zat een dunne laag roet geplakt. Dus dat was soppen geblazen want s, middags moest er als het enigszins kon ook nog gegeten worden, maar pas een maand later van het hele kolen gebeuren, konden we pas zeggen dat de hele klus goed geklaard was. En gelukkig was in de vetloods alleen de bovenkant flink smerig, maar ik met nog twee Wtk,s waar door de scheepsbemanning altijd lachend werd gezegd, [ Wtk.s! nou werken kunnen ze niet kunnen ze niet! En Tuig is het !! En kunde hebben ze al helemaal niet. Maar een geintje moest kunnen, en de jongens meenden het niet kwaad. Maar onze klus was toch nog gauw geklaard.


76    Pont Notredamme.JPG


En daarna zijn we gelukkig weer vaste dienst naar Parijs Londen,en visa versa Kopenhagen gaan varen. Leen
Avatar gebruiker
Leen B
Site Chef
 
Berichten: 3079
Geregistreerd: ma 22 feb 2010, 16:08
Woonplaats: Narbonne

Re: Mijn Papegaai Lonny

Berichtdoor Ben » za 09 dec 2017, 16:11

dat is ook wat al die kruisjes. Zijn dat kujes????haha
Avatar gebruiker
Ben
1e machinist
 
Berichten: 2007
Geregistreerd: ma 01 maart 2010, 19:54
Woonplaats: Armacao de Pera Portugal

Re: Vaste dienst Rotterdam Londen

Berichtdoor Leen B » zo 10 dec 2017, 17:06

77.jpg


Vr gr Leen. :lol: :D
Avatar gebruiker
Leen B
Site Chef
 
Berichten: 3079
Geregistreerd: ma 22 feb 2010, 16:08
Woonplaats: Narbonne

Re: Vaste dienst Rotterdam Londen

Berichtdoor Willy Theunissen » zo 10 dec 2017, 21:45

Heeft ie van Lonny geleerd .
Waar een Willy is, is een weg
Avatar gebruiker
Willy Theunissen
 
Berichten: 2813
Geregistreerd: di 09 maart 2010, 12:35
Woonplaats: Boxmeer

Re: Vaste dienst Rotterdam Londen

Berichtdoor steef » ma 11 dec 2017, 18:13

leen kolen laden is altijd een pretje als kan staan kijken hoe het plaatsvindt,en niets moet soppen
Maar je heb plezier van de papagaai
Avatar gebruiker
steef
1e machinist
 
Berichten: 2666
Geregistreerd: ma 01 maart 2010, 18:26


Keer terug naar Zeilclipper.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron