Een pijnlijk treffen met het stoomschip APRODITE

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

Een pijnlijk treffen met het stoomschip APRODITE

Berichtdoor Leen B » vr 05 jan 2018, 17:51

43  APRODITE.JPG


Een pijnlijk treffen met het stoomschip APRODITE
Hallo vrienden in Maart 1961 kwam het op een wel heel bijzondere manier tot een treffen met een oud Grieks stoomschip de Aprodite uit Athene . We kwamen toen van Londen met 500 Ton stukgoed voor de NAVO. En dat was een hele gevarieerde lading. Van uniformen van alle afdelingen, van ons leger, en ondergoed voor mannen van maat heel groot tot ietsje minder groot, en het was vaal leger groen van het vele gebruik, en het wassen. En voor de dames was het precies zo, alleen waren er wel meer maten voorradig. En er was ook veel maand verband voor de zieke poesjes bij, alleen waren die dan wel ongebruikt! En jullie zullen het geloven of niet, maar deze maand verband was ook nog leger groen. En vervolgens zaten er in de lading, zware en lichte mitrailleurs, Gerand geweren pistolen mortieren 'en nog veel meer soorten wapentuig. Noodrantsoenen en nog veel meer dingen die in het NAVO leger gebruikt werden.


92Haven  Gennevilliers.JPG


En we hadden ook nog eens 120 ton springstof [ trotyl ] voor Gennevilliers vlak onder Parijs, geladen waar ook een depot van de NAVO lag.
Dus zijn wij met drie rode vlaggen de Thames af , en met het donker worden werden dat drie rode lichten, de Downs door, en van af Dover aan stuurboord werd het kanaal naar Bakboord draaiend over gestoken
.

107 L'IMPASSE.JPG


En bij de Franse kust aan komend kwam er van stuurboord in de geul varend een Tanker de L'IMPASSE ons tegemoet varen. Die met een paar diepe zware hoorn stoten ten kennen gaf dat hij er aan kwam. Maar onze stuurman was een pestkop, en deed of zijn neus bloede dus gaf de tanker maar weer een paar loeiende stoten op zijn hoorn. Maar onze stuur had die grote oliebak natuurlijk al lang gezien. En hij wist dondersgoed dat hij de betreffende tanker in de smalle vaargeul voorrang moest verlenen. Daar de tanker geen andere kant op kon. En haast op het allerlaatste moment gaf hij onze roerganger pas de order hard stuurboord. En daarna draaide de Fendo scherp naar stuurboord af. En toen we na die manoeuvre vlak langs de tanker vaarden stond de stuurman van de L'IMPASSE woedend op de buitenbrug met zijn vuist naar ons toe te zwaaien, en met de andere hand op zijn voorhoofd wijzen. Waarna onze stuurman een klap met zijn linker hand in zijn rechter arm gaf, zijn vuist omhoog naar hem toedraaide , en met zijn middelvinger omhoog stekende bewegingen maakte. En dat terwijl we langs die volle olie bak met zijn woedende stuurman vaarden. En zo gingen we onder de wal door langs Fecamp, Diepe, met de daar achter liggende plaatsen op Le Havre aan.

93.JPG


En dan langs Le Havre naar de Seine waar we onze loods aan boord zouden nemen. Waarna we dan eerst in Rouen een nachtje over lagen, om onze mast te kunnen strijken. En de andere dag zouden we dan onder onze eerste Seinebrug door, op weg naar eerst Gennevilliers om daar eerst de Trotyl te lossen, en zo door naar Parijs om de rest van onze lading kwijt te zijn.
Maar toen we bij de mond van de Seine kwamen zat het potdicht van de mist. Dus was het Lets co anker, waarna de wacht op ging, en was de machinekamer stand-by. En daarna was op onze scheepshoorn blazen, en bellen. Maar op een zeker moment hoorden we het lugubere geluid van een zware scheepshoorn terug loeien, en het kwam steeds dichter bij. Dus wij weer terug blazen, en bellen maar het lugubere zware geluid naderde ons steeds dichter, en dichter.
En onze stuurman was onderhand uit de kuil komend ook de bak op geklommen. En hij stond samen met onze wacht op de bak zonder wat in de witte brij te kunnen zien te turen. En plotseling zagen ze tot hun grote schrik een hoge zwarte scherpe boeg uit de dikke mist op doemen. Tegelijkertijd hoorde onze stuur ergens boven zijn hoofd drop anchor schreeuwen. En hij bedacht zich geen moment, en gooide Willem onze wacht als het ware de voor kuil in, en sprong hem gelijk achterna. En op dat moment klonk er een oorverdovend hoge krakende en gillend scheurend geluid over ons schip heen, en het anker hoorden we later bleek van de Aprodite een Griekse stoomboot te zijn sloeg krakend met een dof scheurend geluid dwars door het voor dek heen, zo onze anker kettingbak in. En na van schrik bekomen te zijn liepen onze stuurman met Willem het voordek weer op, om de grote ravage die het anker van de Aprodite veroorzaakt had te kunnen bekijken. En een poosje daar na kwam ook de stuurman van de Aprodite met een werkboot met twee roeiers bij ons aan boord om de schade die wij opgelopen gelopen hadden te kunnen bekijken. En na dat gebeurd was werd er bij onze ouwe in zijn Salon, met de stuurman van de Aprodite de afspraak gemaakt dat zei hun anker in Rouen uit onze bak zouden branden. Waarna zei het dek van onze bak dan ook weer provisorisch met lassen en andere toestanden zouden dichten. En dat dan ook de Kapt van de Aprodite hem zelf bij ons aan boord zou komen, om het een en ander te kunnen bespreken
.

91 Scheeps werf Zaandam.JPG


En daarna zou ons voorschip als we onze lading in Gennevilliers en Parijs gelost hadden, in Zaandam op de scheepswerf weer vakkundig gerepareerd worden.
En ja mensen met die 120 ton trotyl aan boord liep het gelukkig nog goed af, want je moest er niet aan denken dat een zware inductiestroomstoot die tijdens de gillende en schurende aanvaring ontstaan zou zijn. Dan was de ravage niet te beschrijven geweest. Zelfs le Havre dat er vlak bij lag zou zware schade hebben op gelopen, en van ons met de Fendo en ook van de Aprodite was dan denkelijk niks meer over geweest. Maar ja dat is nu gelukkig wel achteraf gepraat.


101 Sluis van Cariere Seine..JPG


En in de sluis van Carrière [ en dat kon er ook nog wel bij!! ] hadden we bij het invaren van deze sluis ook nog een rot akkefietje wat ook maar net goed ging. Tijdens het binnen varen van de sluis wilde onze ouwe de Fendo een klapje achteruit geven. Want de reis er voor was het hele telegraaf gebeuren naar de brug toe over gezet.

89.JPG


Dus kon onze Kapitein zijn boot nu van het stuurhuis bedienen. En hoefde ik niet meer naar beneden om onze motor van beneden af te bedienen, dus stond ik op mijn gemakje naar Theo een van onze matrozen die met een me boetop [ een staaldraad met een hart van vet touw doorweven om soepeler te kunnen afmeren] in zijn handen gereed stond om de Fendo af te kunnen stoppen. En op een zeker moment hoorde ik de startlucht sissend door de lucht leiding sissen, om de nokkenas van de motor in zijn achteruit te laten lopen. En daarna kon onze ouwe de motor starten om de Fendo wat af te stoppen. Maar de Fendo bleef rustig door gaan, en het ging nu toch wel tijd worden dat er gang uit ons scheepje ging dacht ik zo.

102 Machinekamer.JPG


Onderhand hoorde ik de ouwe gillen meesterrrr hij wil er verdommeee niet in lopen. Ik vloog de machinekamer in en schoot langs de overbreng stang, de motorkamer in. En ik zag tot mijn schrik dat de start stang tegen een trechter die ik in het traliedek boven onze motor geplaatst had klem zat. En wat onze kapitein daarna nog meer voor lelijks brulde zal ik hier maar niet herhalen.
Ik verwijderde snel de trechter, en zag de stang nu vrij van het op stakel trechter! overgaan. En daarna startte met een sissend geluid onze motor weer, en stopten we vol aan achteruit slaande maar net nipt vlak voor de sluis deur . En je moest er niet aan denken als we dwars door de sluis deuren geramd waren. Want door achter stond het water van de Seine met het vele water wat van boven de Seine, uit Duitsland kwam maar krap een meter onder de bovenkant van de sluisdeur. Maar ja dat gelukkig niet gebeurd eind goed al goed Vr gr Leen
Avatar gebruiker
Leen B
Site Chef
 
Berichten: 3079
Geregistreerd: ma 22 feb 2010, 16:08
Woonplaats: Narbonne

Re: Een pijnlijk treffen met het stoomschip APRODITE

Berichtdoor steef » vr 05 jan 2018, 20:03

Leen je maak wat mee
Avatar gebruiker
steef
1e machinist
 
Berichten: 2666
Geregistreerd: ma 01 maart 2010, 18:26

Re: Een pijnlijk treffen met het stoomschip APRODITE

Berichtdoor Willy Theunissen » za 06 jan 2018, 15:07

Dat was mooi link met dat springstof aan boord van mij hadden ze het anker niet meer terug gekregen , het akkefietje bij de sluis doet mij aan Grave denken . Mooie nostalgische foto van het stuurhuis .
Waar een Willy is, is een weg
Avatar gebruiker
Willy Theunissen
 
Berichten: 2813
Geregistreerd: di 09 maart 2010, 12:35
Woonplaats: Boxmeer

Re: Een pijnlijk treffen met het stoomschip APRODITE

Berichtdoor Ben » za 06 jan 2018, 18:08

mkooi Leen waar haal je het allemaal vandaan.groetjes oja het is koud hier 13 graden
Avatar gebruiker
Ben
1e machinist
 
Berichten: 2007
Geregistreerd: ma 01 maart 2010, 19:54
Woonplaats: Armacao de Pera Portugal

Re: Een pijnlijk treffen met het stoomschip APRODITE

Berichtdoor Leen B » za 06 jan 2018, 18:17

Willy Theunissen schreef: Dat was mooi link met dat springstof aan boord van mij hadden ze het anker niet meer terug gekregen , het akkefietje bij de sluis doet mij aan Grave denken . Mooie nostalgische foto van het stuurhuis .


99.JPG


Goedemiddag Willy tja dan is het net als van Speyk toen zei dan maar de lucht in. En die gasten zweven nu nog steeds om de maan :lol:
Avatar gebruiker
Leen B
Site Chef
 
Berichten: 3079
Geregistreerd: ma 22 feb 2010, 16:08
Woonplaats: Narbonne


Keer terug naar Zeilclipper.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron