Het Café van Aal Feeling op het Tesselseplein Duindorp

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

Berichtdoor Leen B » wo 07 feb 2018, 17:00

127 Aal Feling.JPG
127 Aal Feling.JPG (43.57 KiB) 4689 keer bekeken

Goedemiddag vrienden hier toch wel een geinige vertelling van wat ik zestig jaar geleden mee maakte. Ik was toentertijd zo'n twintig jaartjes jong, en zat op de monteur school in de Vijzelstraat.
En stee vast ging ik met mijn toenmalige vrienden iedere Zaterdag middag op kroegen tocht' startend in oud Scheveningen. En dan zo door naar de Kroeg van Aal Feeling in Duindorp waar we dan onze tocht tot in de vroege morgen uurtjes afsloten. We begonnen met

121 Cafe Bar1.JPG

bij Café Bar 1

122 Cafe Antwerpen.JPG

en na weer een aantal biertjes daar verkasten we naar het Café Antwerpen,

123 Cafe de Branding.JPG

en daarna werd ook nog Café De branding aan gedaan. En van af daar reden we dan met een taxi naar Duindorp.
Om ook nog een bezoek tot in de late uurtjes aan toe bij Aal Feling de Schonkige uitbaatster maar toch wel echt toffe vrouw van het Duindorp Café bij ons op de hoek van het Tesselse plein te brengen.

En dat lieten we ons zeker weten voor geen geld afpakken, want Aal was om die tijd dan ook al flink aangeschoten van het vele Gerstenat uit haar eigen tap, of aangeboden door de daar aanwezige jongens. Maar schijnbaar hoorde zei als er niets aangeboden werd toch ook de stem van een van de maten, neem er maar een van mij Aal zeggen. Ze knikte dan, en tapte prevelend een pilsje, en schreef het daarna netjes bij op het viltje van degene van waar van ze dacht de stem herkent te hebben. En we wisten ook precies wat er hier na gebeuren ging. Het gebeurde niet altijd maar toch wel vaak want Aal was met alle respect toch wel een schonkige wat al bejaarde vrouw. En daar om zeiden we altijd onder elkaar jongens als je, je leren Jack naar haar toe gooit [ want Iedere rechtgeaarde varensgast had in die tijd wel een bruinleren Jack aan] dan blijft het wel op een of andere knook op haar lichaam hangen. En toen de maten, en ik de kroeg binnen kwamen riep ze met haar hoge stem Pilsjeeee!! Ja Aal lekker hoor riepen we in koor, en gingen dan aan de bar zitten, en dan Aal tapte acht schuimende Pilsjes, en ze had dan ook al hele rode koontjes, en lachte mekkerend naar ons. En vol spanning wachten alle maten nieuwsgierig af wat er gebeuren ging. Als ze de Pilsjes voor ons op de Bar neer zette en gebeurde er nog niks, maar als ze de klep in zijkant van de bar opende om het Café in te komen wisten we dat er wat te gebeuren stond. Ze kwam dan met een blad met acht Pilsjes in haar hand achter de Bar vandaan , en zette die voor ons neer. Zo schatjes zei ze dan met haar hoge schorre stem deze biertjes zijn van mij hoor, en als ze de kans kreeg pakte ze deze of gene man aan zijn kop beet en begon die dan smakkend te zoenen. En bij de gedachte alleen liepen de koude rillingen me over het lijf huuuuu !!!!! Maar je moest natuurlijk het spel wel mee spelen anders ging het feest niet door. Help me is effe schatjes van me riep ze dan op het biljart toe lopend, en wij wisten natuurlijk precies wat er daarna gebeuren ging, en dan hielpen we haar het biljart op. Ze kon dan wel al goed de hoogte hebben maar ze vroeg dan aan een van de jongens, hem een sleutel overhandigend, he schat van me doe jij even de deur op slot, zo dat de kit er niet in kan. Waarna die gene zich haastte om de kroegdeur te sluiten.

124.JPG
.

En toen zei ze mij een kwartje gevend schat van me, zet jij nu even het plaatje nr 37 '

128.JPG

van de Juke box op. En daarna gaat tante Aal gaat voor jullie het mooie zeemanslied van Silvian Poons en Oetse Verschoor

Opa, kijk ik vond op zolder
Een foto van een oude boot
Is dat nog van voor de polder
Van die oude vissersvloot

Jochie, dat is een gelukkie
Ik was dat prentje jaren kwijt
'k Heb nou weer een heel klein stukkie
Van die goeie ouwe tijd

Daar is het water, daar is de haven
Waar j' altijd horen kon: "We gaan aan boord"
De voerman laat er nou paarden draven
En aan de horizon leit Emmeloord

Eens ging de zee hier tekeer
Maar die tijd komt niet weer
Zuiderzee heet nou IJsselmeer
Een tractor gaat er nou greppels graven
'k Zie tot de horizon geen schepen meer

Kijk, die jongeman ben ikke
Ja, ikke was de kapitein
Hiero en die grote dikke
Ja, dat moet Malle Japie zijn

Opa, en die blonde jongen
Vooraan bij de fokkeschoot
Opa, zeg nou wat! Die jongen
Is je ome, die is dood

In 't diepe water, ver van de haven
In die novembernacht, voor twintig jaar
Door 't brakke water is hij begraven
Maar als 'k nog even wacht, zien wij elkaar

Toen ging de zee zo tekeer
In een razend verweer
Ongestraft slaat niemand haar neer
Nu jaren later hier paarden draven
Zie ik de hand en macht van onze Heer

Waar is het water, waar is de haven
Waar j' altijd horen kon: "We gaan aan boord"
De voerman laat er zijn paard nou draven
En aan de horizon leit Emmeloord

Eens ging de zee hier tekeer
Maar die tijd komt niet weer
't Water leit nou achter de dijk
Waar eens de golven het land bedolven
Golft nou een halmenzee, de oogst is rijp.

zingen.

En onder luid gebrul van de maten begon tante Aal met haar rauwe stem het lied Opa, kijk ik vond op zolder plaatsen een foto van een oude boot te zingen, En ze begon daar bij ook nog met haar massale kont te draaien, waarna de maten die al een flinke slok ophadden en ook al flink lazarus waren harder op haar kont sloegen dan geplant was. En ze gilde het met een gezicht rood van woede uit. En op een zeker moment viel ze tot onze verbazing ook nog als een zoutzak in elkaar ,en begon even daarna op de biljart tafel als een bootwerker te snurken. En daarna was er geen beweging meer in haar te krijgen. We haalden wat dekens, en een kussen van haar bed en dekten haar daar mee toe. En sloten daarna de boel na eerst nog een afzakkertje op Tante Aal haar kosten genomen te hebben ,wist zij veel af.

125.JPG

En na die zware nacht, vroeg de volgende onze leraar motoren Bal weet jij waar de Schaper veren op een zuiger zitten. Ja Meneer zei ik met mijn duffe kop die zitten bij de Drogist boven de deur met zijn bek wijd open. Vr gr Leen

Einde!!!!!
Leen B
Site Chef

Re: Het Café van Aal Feeling op het Tesselseplein Duindorp

Berichtdoor steef » wo 07 feb 2018, 20:00

Dat krijg je als je geen maat weet te houde
sNachts het mannetje, overdag ook het mannetje
steef
1e machinist

Re: Het Café van Aal Feeling op het Tesselseplein Duindorp

Berichtdoor Ben » do 08 feb 2018, 19:20

Geinig leen.Ja vroeger was het gezellig in de kroegToen ik in mijn dienst tijd in Den helder lag met de boot moesten we altijd vroeg savonds al met de trein mee ,we namen daan de laatste uit den Haag naar Amsterdam en gingen dan naar de Zeedijk dat was toen gezellig en om 5.30 uur de eerst trein naar alkmaar en Denhelder en waren op tijd aan boord.Maar je zal je best geamuseerd hebben in Scheveningen
Ben
1e machinist

Keer terug naar Zeilclipper.