" Nostalgie '' Deel 1

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

" Nostalgie '' Deel 1

Berichtdoor Leen B » do 22 feb 2018, 16:57

4 Zeilclipper Forum.JPG

118.JPG

“Nostalgie,” Deel 1

Beste vrienden toen ik van de week naar de zolder geklommen was, om die weer eens aan kant te maken. Zo dat we die zonder haast de nek
te breken, ons weer veilig op deze boven verdieping konden voort bewegen. En daar zag ik ook onder de andere spullen na jaren weer eens mijn extra grote varens weekendtas van jaren terug in een hoek onder de pannen schemeren. Nieuwsgierig geworden sleepte ik hem uit de hoek vandaan, en ritste de ritssluiting open, en begon ik de hele handel uit de tas te pakken. En het eerste wat ik er uithaalde was een stapel leerboeken met een breed rood lint er omheen, en dat lint was van Gieltje mijn eerste liefde van toen. En deze boeken gingen over Motoren kennis, praktijk, theorie, elektra in de machinekamer, en en last but last het beroemde EHBO boekje. Daar moest je in noodgevallen de kennis als er ziekte of wat men daar onder verstond aan boord voorviel uithalen. En ook het boekje uit de boord bibliotheek uiteraard. En dat boekje herinnerde me aan een voorval wat ik in 1961 aan boord van de Clotilda mee maakte. We kwamen toen van Bremen met een lading stukgoed op weg naar

36.JPG

Portsmouth Z Engeland, met een zuidelijke wind van zeven tot acht recht op de boeg. En dan was de Clotilda haast niet meer te sturen, er moesten dan twee man aan het stuurrad staan, en dan nog zwabberden we van stuur naar bakboord over. En wat we ook deden met sommige ballast tanks vol en daarna weer leeg het hielp allemaal niks. En op een zeker moment kwam onze Stuurman de mess binnen, en die zei Meester Benno is achter het roer in elkaar gezakt, en hij beweegt niet meer.
Kan je de ouwe daarvoor niet roepen stuur? vroeg ik. Nou die geeft geen sjoege meester, en voor mij was hij ook behoorlijk aan geschoten toen hij van wacht naar beneden toe ging.
Maar jij kan het toch ook bekijken wat hij mankeert meester? Nou nee stuur ik had op school ook al een slecht cijfer voor EHBO.

89.JPG

Dus ging ik dan toch maar met de stuur mee naar boven, en daar aangekomen zag ik Benno piepend, en zwaar adem halend in een hoek van de brug liggen, en naar later bleek had hij dan ook nog zware Bronchitis. En door het zware sturen om de Clotilda nog enigszins op koers te kunnen houden had Benno de das omgedaan. Want hij daar voor had hij ook al pijn op zijn borst, en dan hoestte hij zijn longen haast uit zijn lijf. En onze ouwe heeft hem later toen Benno hevig hoestend waar hij iedereen nachten lang mee wakker hield, om dat hij ook nog met zware koorts in zijn kooi lag, een paar borrels laten drinken. Dat was de beste medicijn voor alle kwalen want alcohol dode alle bacteriën zei onze ouwe. Maar later om dat hij het toch niet vertrouwde besloot onze ouwe Benno als nog naar het hospitaal in New Castle te laten brengen. En dat werd dan dwars op het zeetje varen dus moest alles wat los en vast zat van schoorlijnen worden voorzien. En ik had ook uit voor zorg mijn matras in mijn kooi aan de midscheeps kant omhoog getrokken, zo dat ik er niet uit gegooid kon worden. Want soms dacht ik dat we door zouden gaan zo scheef als ons scheepje op haar zei op het onstuimige water lag. Toen we dan eindelijk in New Castle afgemeerd lagen, kwam de dokter die al aan de kade stond te wachten aan boord. En na Benno onderzocht te hebben besloot de dokter dat Benno stanpede naar het hospitaal moest.

144 New Castle general hospital.JPG

Waar na hij dan ook vlak daarna dan met loeiende sirene naar het Newcastle General Hospital werd gebracht, en dat bleek maar krap op tijd geweest te zijn zei de behandelend dokter toen ik, en onze stuurman de andere dag bij Benno op bezoek kwamen. Hij had ook een penseline kuur gekregen vertelde Benno ons, en hij moest nog minstens 10 dagen in het hospitaal blijven. [ Ja zo ging dat vroeger hé,] want nu sta je de ander dag al weer buiten. Dus dat was exit Benno voor ons want Benno is daarna negen dagen later van uit New Castle naar huis vertrokken , en daarna hebben we Benno dan ook nooit meer gezien.
Want wij gingen na deze noodstop weer door op Portsmouth aan, en voor Benno kwam Bram een oud Kastelein uit Breda bij ons in Portsmouth aan boord, waar van onze ouwe zei die vent is geen mens, maar een Gorilla meester.
En inderdaad was Bram beren sterk, want hij trok de biems van de dek luiken met zijn bloten handen uit de geleidingen. Maar voor de rest was het een goede vent en er zat geen centje kwaad in dat kolossale lichaam van hem.
En na deze gedachten ging ik weer verder met mijn oude weekend tas te legen.

88 Trompet.jpg
88 Trompet.jpg (20.98 KiB) 4314 keer bekeken

En voorzichtig haalde ik als het volgend project mijn oude trompet uit de tas te voorschijn, die ik altijd gebruikte bij onze zuipfeesten aan boord. En zo met die trompet in mijn handen zittende, herinnerde ik me Appie [ die ons later ontviel,] met Augie, zwaar geschapen, Henk, Gerrit, en Kees Verschoor [ Kees Bloemkool onze bootsman ], en ja dat waren vrienden voor het leven dacht ik toen, maar nu weet ik wel beter. Want dat was namelijk anders, wat later zou blijken het was toen ook uit het oog uit het hart. En als we weer eens een zuippartij hadden, en we zweverig van de drank waren, dan haalde ik steevast die oude trompet van de wand van mijn hut , want ik kon nog wel een gebrekkig stukje van Charly,s Chaplings Lyme Light spelen. En toen ik schuchter op mijn trompet begon te blazen, kwam er een afgrijselijk krijsend geluid uit de trompet. Maar door de vele drank hoorde mijn toen niet nuchtere publiek dat toen allang niet meer.

80 Charly C.JPG
80 Charly C.JPG (21.81 KiB) 4314 keer bekeken

Dus hee voorzichtig zette ik de trompet aan mijn mond, en probeerde de eerste noten van Charly,s Lyme Light te blazen.
Toen er geluid uit de trompet begon te komen meende ik even een visioen van Charly, die met een gekweld gezicht naar me keek, te zien. En ik stopte meteen met mijn poging mede om dat er een kreet van mijn lieve vechtgenoot van beneden op me af kwam, met de vraag of ik soms een kat aan het villen was. Want een

141.JPG

Eddie Calvert zul jij zeker weten wel nooit niet worden hoor lieverd riep ze naar boven toe. Dus stopte ik maar met mijn poging om een goede trompettist te worden. En pakte ik daarna een sigaren kistje uit de zak wat ik nieuwsgierig opende.

134.JPG
134.JPG (37.36 KiB) 4314 keer bekeken

en daar in aanschouwde een stel boetnaalden om netten mee te kunnen breien, en ook vele maten spanen [om de maat van de scholen, of te wel de mazen van een te breien net aan te houden]

140.JPG

en ik herinnerde me ook hoe ik op de Anne, en andere schepen vaak een trawletje, [ sleepnetje ] tijdens het ten anker liggende uitzette
om een lekkere zooi schol en nog meer soorten vis die met de stroom in zee mee zwommen, te kunnen vangen.

133.JPG

En ik dacht ook aan de tijd toen wij vroeger als zestienjarige jongens op het strand van Duindorp [ Scheveningen ] met de zaaiing op garnalen gingen vissen, en met de zegen, op tong, en evt. nog andere soorten platvis. En dat bij een flinke kou het water zo koud was dat ons seks gereedschap op een zeker ogenblik net zo klein was als de garnalen die wij vingen, kwamen in mijn gedachten boven. Daarna graaide weer in de zak en haalde er een fotolijst uit voorschijn. En hoe dat afloopt kunnen jullie in deel 2 van dit verhaal lezen Word vervolgt Leen
Einde
Leen B
Site Chef

Re: " Nostalgie '' Deel 1

Berichtdoor steef » do 22 feb 2018, 20:12

Leen echte nostalgie van je jeugd jaren,toch wel leuk om daar weer je gedachten er oer te laten aan
herinneringen zijn vaak leuk
steef
1e machinist

Re: " Nostalgie '' Deel 1

Berichtdoor Ben » vr 23 feb 2018, 17:07

Leuk leen die zolder opruimingen.Heb je eigenlijk nog opgeruimd of werd je alweer naar beneden geroepen? groetjes
Ben
1e machinist

Keer terug naar Zeilclipper.