' Kapitein Farben '

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

' Kapitein Farben '

Berichtdoor Leen B » do 08 maart 2018, 18:06

”Kapt Farben"

152.JPG

Als we langs de eerste huizen van Great Yarmout rijden , begint de stoom lok van mijn trein piepend en sissend af te remmen. En de passagiers beginnen hun jassen aan te trekken, en hun bagage uit het net boven hun hoofden te halen. Terwijl een felle hagel bui de ramen van de trein geselt, maar ja het is dan ook Februari, en de flarden zwarte vette rook van de locomotief worden door de bui dan ook neer geslagen. Ik trek mijn jack aan en pak mijn plunjezak uit het bagage net, en zie het station in het raam verschijnen. En als de trein schokkend tot stil stand gekomen is worstel ik me naar de uitgang van de trein toe. Stap het perron op en laat mij met de stroom Passagiers richting uitgang mee voeren.

150 HENNY D.JPG

Buiten aangekomen zet ik de kraag van mijn jack op want het hagelt nog steeds. En sla de weg naar de haven in, om de Meester van de Henny D af te lossen, die naar later bleek niet meer aan boord van de Henny D was. En om dat ik in Great Yarmouth bekent ben loop ik regel recht door naar de haven toe. Ik heb hier namelijk tijdens mijn visserij tijd vaak haring liggen laden voor de rederij "Frank vrolijk Jz" Als ik aan de haven kom zie ik de "Henny- D" al aan de kade liggen. Zo te zien ligt ze al zee klaar aan haar trossen te trekken als op dat moment een Koppel [Engels visser scheepje ] voor bij op weg naar zee toe vaart.
Ik smijt mijn plunjezak op het achterdek, en spring er achter aan, en ga op zoek naar de Kapitein. Ik loop iets naar voren, en zie een mahonie houten deur met een glimmende gepoetst koperen bordje met Salon er op. Nou iedere Coaster man weet dat daar negen van de tien keer de Kapitein, en eventueel ook zijn vrouw bivakkeren. Ik klop op de deur, en na een tijdje nog eens maar om dat niemand op mijn geklop reageert , open ik de deur maar en stap naar binnen toe en roep hallooo! is daar iemand. 'Dan hoor Ik ergens van beneden roepen wie u ook ben ik ben hier zo klaar gaat u al vast maar zitten meneer.
De salon ziet er huiselijk uit, als of een vrouwen hand hier de hand in heeft. Aan het schot hangen verschillende schilderijtjes, en ingelijste foto,s. Een foto is van een al wat kalende man met een vrouw, op het achter dek van de Henny-D, dat zouden de Kapt en zijn vrouw van de "Henny - D" wel eens kunnen zijn denk ik . Terwijl ik de foto,s sta te bekijken hoor ik een stem achter mij zeggen.
Goede middag meneer hoor ik een sympathieke bekakte stem achter mij , u bent zeker de eerste of tweede Meester, die u komt aflossen.

Ik draai mij naar het geluid van de stem om, en ben stom verbaast. Voor mij staat een slanke man met een lang smal gezicht, een havik neus, snor en punt baardje. Met een gouden bril met neusbeugel op zijn neus, en een witte uniformpet op zijn hoofd. En daar onder draagt hij een wit overhemd met een licht blauwe stropdas, met daarop een gouden speld. En daar over een correct zwart af kledend jasje met twee geborduurde balken op zijn borst wat naar later zijn onder scheidingen blijken te zijn.
En daar onder draagt hij een licht grijze broek met een mes scherpe vouw , met daar onder een paar glimmende gepoetste zwarte schoenen De man ziet er uit om door een ringetje te halen. Ik ben wel enigszins verbaast want ik had die oudere kalende man van de foto als de Kapt verwacht te zien, en niet zo'n gedistingeerd man die hier voor mij staat. Ik geef hem een hand en zeg dat ik de eerste Machinist ben. En mij een hand gevend zegt hij Kapt Farben welkom aan boord meester.
Ik ben namelijk ook zelf pas drie uur aan boord als af los Kapitein. Want de eigenaar tevens de Kapitein van dit schip is voor zes maanden geschorst. Zullen we eens in de Mess gaan kijken of de andere bemanning leden daar te vinden zijn. Dan kunt u zich daar na gaan instaleren, en de tweede is nog niet aan boord maar die zal zo wel komen vermoed ik, hoe is uw reis naar hier verlopen prettig hoop ik.
Is wel mee gevallen Kap zeg ik, alleen de rit met die smerige stoomtrein van Londen naar hier vond ik geen pretje want overal zit er roet op en mijn witte overhemd heeft nu een gore witte kleur, ook wel bekent als Engels wit. Onder tussen zijn we in de Mess aan gekomen waar de hele bemanning zit te wachten op de dingen die komen gaan Ik stel mij ook voor aan de mensen, en vraagt aan de Stuurman een Brabander die zijn vrouw die Tonny heet mee vaart als kok. Of iemand mijn hut even kan wijzen zo dat ik kan gaan uitpakken.
Dat doe ik wel even meester zegt Andries een matroos [er zijn namelijk drie matrozen Andries, Harry, Jan en de o/g Japie aan boord. En mijn hut was ook behoorlijk ruim, want ik kon ook gelijk door een deur van uit mijn hut de machinekamer in duiken. En er was ook nog een uitgang via een trap naar het dek toe. Want wat ik later ook merkte was dat de tweede meester, in het matrozen verblijf moest slapen. En dat had schijnbaar in het verleden ook nogal eens moeilijkheden gegeven. Want als zo'n tweede man dat zag dat hij geen eigen hut had dan ging hij stanpede terug, als hij zag dat hij geen eigen hut hier aan boord had, nou ja en dat zou ik ook doen.
Leen B
Site Chef

Re: ' Kapitein Farben '

Berichtdoor steef » do 08 maart 2018, 19:44

Leen prijzend waardig zo doorgaan
steef
1e machinist

Berichtdoor Ben » vr 09 maart 2018, 16:44

Zo leen eerste stuk gelezen interressant en ik wacht op het vervolg.leuk he die ouwe stoomtreunen Toen in mijn tijd ging je ook met de stoom trein minimaal van den helder naar Alkmaar of verder.En als je dan door hetopen raam nar buiten keek had je een prachtkans voor stof in je ogen van de rook van de locomotief.Leen als dit er niet in hoort veeg maar weg groetjes
Ben
1e machinist

Berichtdoor Leen B » vr 09 maart 2018, 17:18

Ben schreef:Zo leen eerste stuk gelezen interressant en ik wacht op het vervolg.leuk he die ouwe stoomtreunen Toen in mijn tijd ging je ook met de stoom trein minimaal van den helder naar Alkmaar of verder.En als je dan door hetopen raam nar buiten keek had je een prachtkans voor stof in je ogen van de rook van de locomotief.Leen als dit er niet in hoort veeg maar weg groetjes

9 b.JPG
9 b.JPG (11.6 KiB) 6803 keer bekeken

Hallo Ben we gaan niks niet vegen hoor jij mag je zegje ook doen dat vind ik goed. Ik ben benieuwd hoe het afloopt want het boek is honderdvijftig pagina's dik. Maar het laten uitgeven door een uitgever was ook niet niks, want die gaan dan met haast de hele winst strijken. Als je al winst maak dan maar degenen waar ik de boeken cadeau hebben gedaan. Kennissen wilden mij een geeltje vijf en twintig oude guldentjes betalen maar dat wilde ik niet, ik ben ook nog door het Groninger Zeevaart museum benaderd of ik het niet in boekvorm wilde uitgeven. Maar toen ik dat niet wilde hebben ze zelf een boekje uitgegeven waar veel van mijn verhalen instonden. En die boekjes brachten ook nog aardig wat geld voor het museum op. Vr gr Leen en ook de groetjes van Alie.
Leen B
Site Chef

Berichtdoor Willy Theunissen » za 10 maart 2018, 22:38

Het eerste deel maakt nieuwsgierig wat er komen gaat met die inval ouwe .
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor steef » vr 16 maart 2018, 17:39

Leen ik zit met smart te wachten op het vervolg
steef
1e machinist

Keer terug naar Zeilclipper.