Kapitein Farben Hooftstuk 2

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

Kapitein Farben Hooftstuk 2

Berichtdoor Leen B » di 03 apr 2018, 16:18

Hoofdstuk 2

Nieuw.gif
Nieuw.gif (441.17 KiB) 6548 keer bekeken

162  Brons 4 GB 240 Pk.JPG
162 Brons 4 GB 240 Pk.JPG (21.22 KiB) 6547 keer bekeken

Na mijn spullen te hebben uitgepakt , en ik me daarna in werkkleding had gehesen. Zakte ik de machinekamer in, en daar stond hij dan een Brons 4 GB 240 Pk wel een beetje [ nou ja beetje!] in verveloze staat te pronken.
En na alles van die Oude Brons bekeken te hebben, besloot ik eerst maar eens een babbeltje met onze stuurman te gaan maken.

157 Stuurman.jpg
157 Stuurman.jpg (14.89 KiB) 6546 keer bekeken

Onze stuur was een gemoedelijke pijp rokende man, en tevens de man van onze kokkin waar ik nog kennis mee moest maken, en van hem hoorde ik

dat de Henny- D voor heen eerst nog vier maanden zonder eerste machinist gevaren had, en daar voor was de vorige kapt dan ook geschorst. Want voor die tijd had de stuurman hier voor ook nog het werk van de 1e machinist er bij gedaan. Om dat er geen eerste machinist via de beurs te krijgen was, moest de Kapt eigenaar toch wat zei onze stuur. En hij besloot toch maar om door varen om het hoofd boven water te kunnen houden. En de vorige stuurman was ook al helemaal door gedraaid vertelde onze stuurman.

150.JPG
150.JPG (15.35 KiB) 6693 keer bekeken

En dat kwam om dat hij twee jaar daar voor op een klein Coastertje de Ton G [ in de varens mond een potje geheten] gevaren had. En tijdens een zware storm bij Tessel, hij was toen net bezig om de motor te smeren toen om een of andere duistere reden de motor in eens stil viel, waarna de Ton G gelijk dwarszee draaide, en even daarna kapseisde. En dat ging zo snel dat de Kapitein geen kans meer kreeg om zelfs nog een noodsein uit te zenden. En de stuurman heeft toen een paar uur vol angst onderste boven drijvend in een luchtbel van de Ton G gezeten. Die daarna op een zandbank voor Ameland werd gegooid. Waarna het Coastertje wonder boven wonder zich weer terug draaide.

161.JPG
161.JPG (16.87 KiB) 6693 keer bekeken

En vlak daarna werd de Ton G door een helikopter ontdekt, en de bemanning daar van moest na dat zei gebonk van binnen uit de Ton G hoorden, eerst nog een stuk van de huidplaat weg brandden, om de stuurman uit zijn hachelijke situatie te kunnen redden. Maar de andere vier bemanningsleden waren helaas verdronken, en waren ook niet meer aan boord te vinden. En al die ellende heeft een geestelijk zieke man van die stuurman gemaakt. Want later het was tijdens een reis van Le Havre naar Londen was hij met de dekploeg in de voor kuil bezig, toen hij plotseling met zijn beide armen wijd naar voren toe uit gespreid op het pot deksel ging staan.

163.JPG

En hij riep Oww Heer gezegend zei uw naam, ik zal nu naar u mijn vader toe komen amen. En na deze woorden uitgesproken te hebben stapte hij van het potdeksel af over boord. Natuurlijk was er grote consternatie, en er werden dan ook gelijk twee reddingboeien over boord gegooid. En gelijk door de kapitein op de oude koers terug gevaren. En ze hebben hem dan ook al vlug daarna weer uit het water gevist, want hij vocht in het zoute water liggend toch nog voor zijn leven. En na die tijd heeft hij geen woord meer gezegd hij keek de bemanning alleen nog maar met zijn lege niets zeggende ogen aan. En daar na hebben ze hem op volle snelheid stomend naar een ziekenhuis in Diepe gebracht.
En van daar uit is hij naar een Psychiatrische Instelling in Nederland vervoerd. Dat is erg triest voor zo'n man meester, en natuurlijk ook voor zijn vrouw en kinderen. Nou ik hoop zo iets nooit mee te moeten maken zei ik, en na dat gesprek ging ik naar de salon om met Kapt Farben te overleggen, over wat er in de machine kamer nog te gebeuren stond. Maar hij was in het stuurhuis bezig, en daar vertelde ik hem mijn bevindingen die ik in de Machinekamer gevonden had.
Nou Meester zei hij de navigatie spullen hier op de brug zijn goed hoor goede kaarten, en de andere navigatie spullen zijn idem zo. En Meester ik nodig u uit om van avond een kop koffie, en een borrel met mij in de salon te komen drinken.
En de stuurman en zijn echtgenote komen ook, dan kunnen we nader kennis maken.
Doen we Kap dan zie ik u van avond wel, en na deze woorden ging ik naar beneden de machinekamer in. En na een poosje had ik daar het meeste ook wel gezien zo als een verfje op de motor wel hard nodig was, en dat er ook nog wel aardig wat andere dingen te doen waren, maar wat er te doen was viel wel reuze mee. En onder tussen was het ook tijd geworden om te gaan eten, dus ging ik op weg naar de Mess toe. En daar was iedereen al aanwezig behalve de Kapitein, maar die kwam vlak al achter mij binnen, en daarna kon er op gediend worden.

165.JPG

En Tonia onze kokkin de vrouw van onze stuurman, was een leuk uitziende vrouw met zwart haar, en een leuke Brabantse tongval. Later vertelde ze me dat ze een kroeg in Etten-Leur had, en dat ze daar zelf achter de tap stond maar dat ze zolang er geen andere Kok op de Henny-D was zij de honneurs wel waar wilde nemen. Want haar zuster deed de kroeg zolang zij er niet was, en dat was ook in goede handen vertelde zij in haar heerlijk Brabants tong valletje. Het eten was uit de kunst en er heerste een gezellige sfeer in de mess. En de mannen zaten met een schuin oog naar onze Kapitein te kijken, die met mes en vork zat te eten.
En ieder keer als hij een slokje water nam met een servet [ waar hij dat servet vandaan had weet ik ook niet ] zijn lippen afdepte, als of hij in een vier sterren restaurant zat te dineren. Mocht hij het al in de gaten hebben dat we naar hem zaten te kijken dan liet hij dat niet blijken. Na het toetje stond hij op bedankte Tonia met zijn bekakte stem voor haar kook kunst, waardoor Tonia begon te giechelen, en daarna maakte hij een lichte buiging voor haar en verliet de Mess.
Toen hij vertrokken was werd het even stil in de Mess, zo'n Kapt heb ik nog nooit meegemaakt zei Harry een van onze matrozen , en ik ben benieuwd hoe hij is om mee te werken.
Nou dat moet de toekomst uit maken Harry zei onze Stuurman hij is de Kapt, en zijn wil is wet hoe dan ook. Ik moet toegeven ik heb zelf zo iets ook nog nooit meegemaakt, maar wie weet hoe een goed zeeman hij is gezien al die onder scheidingen die hij toch maar heeft. En die krijg je niet als je alleen een thee kransje kan leiden dacht ik zo. Dus mannen ik wil geen grappen over zijn manier van doen horen omdat wij dat ongewoon vinden, en nu een ander onderwerp graag.
Zeg Stuur vroeg Andries kunnen we vanavond de wal op.
Wat jammer nou zegt Harry ik kan van avond helaas niet mee mannen want ik heb de boordwacht.
Nou als je wil kan je de wal wel op gaan dan ik neem de boordwacht wel van je over Harry zei Ik. Het is van avond toch op bezoek bij onze ouwe, en ik ben ook nog ooit matroos geweest hoor dus ga jij maar lekker de wal op maatje.

bedankt-2379.gif
bedankt-2379.gif (759.51 KiB) 6548 keer bekeken

Leen B
Laatst bijgewerkt door Leen B op do 05 apr 2018, 16:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Foutje bedankt
Leen B
Site Chef

Re: Kapitein Farben Hooftstuk 2

Berichtdoor steef » di 03 apr 2018, 19:47

Leen ik heb het weer gelezen een pracht verhaal
steef
1e machinist

Berichtdoor Ben » wo 04 apr 2018, 15:39

Leen ,deel 2 gelezen weer bedankt. groetjes ook aan tante Alida haha
Ben
1e machinist

Berichtdoor Ton van der Sluijs » ma 09 apr 2018, 22:46

leuk om even mee te lezen mannuh.... Hoe gaat het hier? Ben een tijd uit de running geweest, qua forums.... Ben inmiddels gescheiden; heb een leuke grieks/ nederlandse vrouw ontmoet, werk gaat als een trein en begin weer te leven mag ik zeggen.
groetjes Ton
Groeten van Ton

als we alle schepen achter ons zouden verbranden, zou er dan nog scheepvaart zijn?
Ton van der Sluijs

Berichtdoor Willy Theunissen » di 10 apr 2018, 00:27

Triest dat zo'n zeebonk zo zijn verstand kan verliezen en dat de anderen verdronken , lijkt me verschrikkelijk vooral in zeewater bah al dat zout.
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor Leen B » di 10 apr 2018, 16:50

Ton van der Sluijs schreef:leuk om even mee te lezen mannuh.... Hoe gaat het hier? Ben een tijd uit de running geweest, qua forums.... Ben inmiddels gescheiden; heb een leuke Grieks/ Nederlandse vrouw ontmoet, werk gaat als een trein en begin weer te leven mag ik zeggen. Groetjes Ton

Hallo Ton leuk dat je weer eens wat van je laat horen, en je ben inmiddels ook weer gescheiden lees ik, maar dat schijnt van deze tijd te zijn.
[ ik hoef alleen maar naar mijn eigen kinderen, en ook kleinkinderen te kijken] Ik zelf ben dit jaar de 16e April 55 jaar met mijn Alie getrouwd! en we zijn nog steeds gelukkig met elkaar. Want nu halen veel stellen man of vrouw, de lusten tijdens hun huwelijk binnen door vreemd te gaan. Maar ik en nog vele maten van toen deden dat voor het huwelijk, en niet tijdens. Maar ja het zei zo Ton al hoop ik dat jij nu ook gelukkig ben hoor. En waar bemoei ik mee, ik lijk wel een zeden prediker :lol: Ik las ook dat Jos Komen wegens ziekte met 'Scheepspraat' gaat stoppen want het schijnt niet erg goed met hem te gaan, het is iets met zijn longen. Jammer voor hem want zo iets wens je niemand toch toe Ton, en al heb ik wel goed mot met hem gehad dat wens ik hem ook niet toe. Nou Ton ik ga stoppen, en ik hoor nog wel van je. Vr gr Leen :D
Leen B
Site Chef

Berichtdoor Ton van der Sluijs » zo 29 apr 2018, 00:23

Hallo Leen en de anderen hier.... Neen, je lijkt geen zedeprediker.... Zowel mijn ex als ik,zijn nog nooit vreemdgegaan; ik kan met een gerust hart iedereen recht in de ogen kijken... Ik heb haar in het begin beloofd, dat ik altijd voor haar zou zorgen..... heeft zo niet mogen gaan... Ik moet zeggen ,dat we allebei zielsgelukkig zijn met onze nieuwe partners; sterker nog; Ze komt volgende week met haar nieuwe vriend (die ik al jaren ken) bij ons eten....
Goh, die Komen.... nee dat gun je hem niet.... Mot of geen mot. Volgende week nieuwe schroefaslagers maken voor de F800, de Rotterdam van de marine. vier jaar geleden heb ze ook al gemaakt. Twee jaar geleden heb ik grote aslagers voor het cruiseship Marco Polo gemaakt en voor superyacht Sirene. Nou ik ga te kooi.... groetjes thuis . Dimitra en Ton
Groeten van Ton

als we alle schepen achter ons zouden verbranden, zou er dan nog scheepvaart zijn?
Ton van der Sluijs

Keer terug naar Zeilclipper.