4 Jan Tol zijn Praatjes aan de Bar de El Lobo, Calpe.

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

4 Jan Tol zijn Praatjes aan de Bar de El Lobo, Calpe.

Berichtdoor Leen B » zo 29 jul 2018, 16:12

1 Ferrar 2.JPG
1 Ferrar 2.JPG (18.76 KiB) 4725 keer bekeken

Buenos tardes amigos we zijn van de week s, nachts met een stel Calpenaren op het havehoofd van Calpe gaan vissen.

14.JPG
14.JPG (19.45 KiB) 4725 keer bekeken

Dat was wel gezellig zo midden in de nacht op dat havehoofd met de maten bezig te zijn. We hadden natuurlijk bakken met bier, en ander gedistilleerd om warm te blijven meegenomen . Want het kan hier s, nachts om deze tijd van het jaar ook verdomde koud zijn amigo's.

92 Supermercado Raoel Vardes.JPG

Jan had van señor Raoel Verdez eigenaar van onze Super ”Nino del campo” een zeehengel geleend. Die dan ook een fanatiek zeevisser is. Aan die hengel zat een grote zware molen, en als onderlijn kreeg Jan een staalbendel van +- 1 meter 50 lang met drie grote haken er aan. Het geheel was verzwaard met een stuk lood dat op een zeshoekegekegel leek. Die lijn liep door een grote rode dobber met een led licht compleet met batterijen. En aan het einde van de onderlijn zat een stalen wartel die je op het oog van de lijn naar je molen moest klikken.
Dus je moet het lichtje op de dobber goed in gaten houden Jan zei señor Raoel. Want als het lichtje weg is heb je beet maat. Toen Jan daarna het hele hengel gebeuren voor elkaar had was hij klaar, om de lijn een heel eind weg te gooien. Nou dat viel lang niet mee amigo’s toen Jan zo door zijn ouwe knokige knieën gezakt stond. En het stuk lood van 200 honderd gram heen en weer liet slingeren. Voelde dat niet zo goed aan, maar op een zeker moment trok Jan de hengel met een rot gang naar voren toe. Met de bedoeling dat het stuk lood in het midden in van de vaargeul te laten vallen. Maar dat ging helaas faliekant mis amigos want Jan liet de lijn te snel los. En daarna vloog het stuk lood met een rot gang op señor Rico Palicio af. En die kreeg dat stuk lood recht op zijn maag gepleurd. En een lange tijd stond señor Rico Palicio als een vis op het droge naar adem te happen. Maar op eens begon hij als een gek te brullen, Jan vuile farizeeër dat je er ben brulde hij met vertrokken gezicht, ik vermoord je vuile klootviool. En als Luiz Cruz hem niet tegen gehouden had amigo's, waren er wis, en waarachtig ongelukken gebeurd. Na dat de gemoederen weer gesust waren, heeft Luiz Jan voor gedaan hoe hij een vislijn op de goede plaats moest gooien. En na het een paar keer geprobeerd te hebben, lukte het Jan om zijn lood precies in de vaargeul te deponeren. En ondertussen was het ook al goed donker geworden , en zo kon Jan zijn dobber die een rood licht uit straalde goed waarnemen. Want Señor Raoel monteerde altijd rode lichtjes op zijn dobbers dan kon hij ze beter zien. Want alle andere vissers hadden witte lichtjes op hun dobber. En ga daar maar is aan staan amigo's want een wit lichtje tussen veertien andere witte lichtjes mis al je gauw. Maar als het rode lichtje verdwenen is valt dat gelijk op. Toen Jan later samen met Luiz op zijn vis stoeltje naar onze dobbers zaten te staren.

118.JPG
118.JPG (8.63 KiB) 4725 keer bekeken

Zag Jan aan de einder een groen met een rood boordlicht, met een toplicht daar boven verschijnen Daar komt een vissersboot aan Luiz zei ik, die moeten we goed in de kieren houden amigo. Dan kunnen we even voor hij hier is onze lijnen naar binnen draaien. Anders komt komen onze in zijn schroef. We hebben voorlopig nog wel even de tijd Jan, wil je een miqueltje Jan? vroeg Luiz. En hij hees de mand gevuld met flesjes miquel uit het water van de haven omhoog. Toen we daarna aan onze flesjes lurkend naar onze dobbers zaten te staren zei Luiz, ”moet je luisteren Jan hombre je weet dat de kerk voor mijn een heilige plaats is hé? Maar wat ik zondag tijdens de dienst mee maakte hombre was niet te filmen.

119.JPG
119.JPG (18.01 KiB) 4725 keer bekeken

Je kan de ouwe señorita Catalina uit de Calle del Canuta toch wel. Ze staat altijd op de boulevard met der koffertje met snuisterijen, om die aan de toeristen te slijten.” Ja die ken ik heel goed Luiz zei ik, en hield onderhand het vissersschip, dat al aardig dicht bij was in de peiling.
Nou Jan ging Luiz verder, ik zat Zondag tijdens de morgen dienst achter señorita Catalina in de bank. Toen onze eerwaarde vroeg wil iedere parochiaan die deze week lijfelijk genot gehad heb wat niet gepast was, naar voren toe komen? Maar je weet natuurlijk ook dat señorita Catalina zo doof als een kwartel is hé, ja toch. Dus vroeg ze aan señor Elfonso Elrey die naast haar zat wat de eerwaarde vroeg. Nou je weet ook wel dat señor Elfonso Elrey zo doof als de wel bekende kwartel is hé . En die zei de eerwaarde zegt dat iedereen die een hostie wil naar voren moest komen. Dus Schuifelend met haar kromme gebogen rug en luid tikkend met haar stok liep señorita Catalina naar voren toe. Toen ze voor in de kerk stond riep onze eerwaarde. ”Maar señorita Catalina toch! en dat op uw leeftijd schaamt u zich niet? Nou Jan je gelooft het of niet toen Señorita Catelina met haar krakende stem tegen meneer pastor zei . Nou eerwaarde zei ze het is niet zo dat ik geen tanden meer heb, dat ik er dan niet kan op zuigen hé!"

122.JPG
122.JPG (30.55 KiB) 4725 keer bekeken

En op dat moment Jan je geloof het of niet begon het kinderen koor het ”Avé Maria” te zingen. En terecht want als je weet dat Catalina gezegend, puur, en heilige betekend. En dat ze door haar gebrek om doof te zijn, en ook dat Señor Alfonso Elrey aan de zelfde kwaal leed. En zeker weten door de onwetendheid van onze eerwaarde in deze. Had dat mooie lied geen Ave Maria maar” Ave Cataline” moeten zijn wat Señorita Catalina, dik verdiend had. Dat vind Jan ook Luiz zei ik, en ik pakte daarna mijn hengel op en begon de lijn in te draaien. Om dat het vissersschip wat later

118.JPG
118.JPG (8.63 KiB) 4725 keer bekeken

de Mare Nostrum bleek te zijn ons al heel dicht genaderd was. En toen de ”Mare Nostrum" binnen de havenhoofden was keilde Jan zijn lijn uit. En nu een kortere met één haak met aas, die Jan even snel vervangen had. In het midden van de vaargeul, en omdat er nou alleen maar 1 haak met aas wat aan de dobber hing. Bleef deze haak net onder het wateroppervlak drijven. Daarna ging Jan weer op zijn stoeltje naast Luiz zitten. En volgde gespannen het rode lichtje van zijn dobber.
Einde deel 1
Leen B
Site Chef

Re: 4 Jan Tol zijn Praatjes aan de Bar de El Lobo, Calpe.

Berichtdoor Willy Theunissen » zo 29 jul 2018, 19:24

Vroeger had je lichtgevende dobbers met radium net als horloges ik viste altijd overdag .
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor steef » ma 30 jul 2018, 11:50

Leen je heb weer je rijke fantasie getoond wel leuk
steef
1e machinist

Berichtdoor Ben » ma 30 jul 2018, 15:14

Zo meesster Leen dat waweer een mooi verhaal. Prettige Zondag verder.
Ben
1e machinist

Keer terug naar Zeilclipper.