Etens perikkelen

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

Re: Etens perikkelen

Berichtdoor Willy Theunissen » vr 21 jun 2019, 00:27

Heerlijk neuten bier en haring met UI , en daar aan boord tonnen vol , vet verhaal . Vandaag heb ik 2 Hollandse nieuwen op nou ja Hollandse nieuwe de meeste komen niet meer uit de Noordzee en worden niet door Hollandse vissers gevangen .
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor steef » vr 21 jun 2019, 11:52

Leen het is weer een spannend verhaal
steef
1e machinist

Berichtdoor Leen B » ma 24 jun 2019, 15:57

Varen met Kapitein Farben 2

Maar deze mededeling was geen nieuws meer voor ons ieder bemanningslid was al lang op de hoogte van dat feit voor onze Kapt aan boord kwam. En onze lege glaasjes werden na door ons leeg gedronken te zijn weer door Kapt Farben bij gevuld. En hij vroeg me hoe het er in de Machinekamer bij stond.
Goede middag vrienden hier boven staan de laatste vier regels van Hoofdstuk 1

Ik moet nog veel controleren Kap want zoals ik al eerder zei het is daar beneden zwaar verwaarloost. De Stuur en zijn mannen gaan ons helpen met de boel een fris likje verfje te geven, en daar ben ik hun zeer erkentelijk voor. Maar voor het zo ver ik het kan over zien kunnen we nu wel varen. Al wil ik wel voor het vertrek eerst nog even met de motor proef gaan draaien. Zo en nu ga ik eerst even naar de trossen kijken want zoals u weet heb ik de boordwacht, en ik wil niet dat we straks aan de kade hangen. Als ik na het trossen lossen in de salon terug komt worden onze glaasjes wederom door onze Kap gevuld met dat heerlijke Schiedammer vocht.

4 Kasteel Kapt Farben.JPG
4 Kasteel Kapt Farben.JPG (17.27 KiB) 5833 keer bekeken

En Kapitein Farben was ook nog vrijgezel vertelde hij ons, en woonde in het oude familie Kasteel, dat hij en zijn Zuster van wijlen zijn ouders geërfd hadden. En zijn zuster bestierde alle zaken in het adellijke kasteel. En hun ouders hadden voldoende geld aan hem en zijn zuster nagelaten, om dat kolossale familie Kasteel te kunnen onderhouden [ foto kasteel plaatsen ] Want met zijn gage zou hij er lang niet aan toe komen daar zouden ze dan dik aan te kort komen. Terwijl we zo gezellig zaten te bomen werd er op de deur geklopt, en na het binnen van Kapt Farben stapte er een man binnen, die de tweede meester bleek te zijn. Na het voorstellen kreeg Anton zo bleek onze nieuwe tweede te heten van Kapt Farben een borrel in geschonken. Terwijl hij ons en zich zelf ook niet vergat.
Later op de avond kwam Tonny de vrouw van onze stuurman er ook bij zitten, en die zei een pilsje graag , op de Ouwe zijn vraag wat ze wilde drinken.
Het werd nog een gezellige avond, de onze Kapt bleek ook een hele gezellige verteller te zijn. En naar mate de kleine Schiedammertjes zich op volgden werd hij ook steeds schijtlolliger. Maar dat moet gezegd hij bleef op en top een heer, ondanks de vele borrels die hij tot zich nam. De andere morgen was het varen geblazen en we gingen buiten gekomen op een Oostelijke koers of zo iets in ieder geval op naar Rotterdam.
Na mijn werk in de Machinekamer ging ik een kijkje op de brug nemen. En ik zag Kapt Farben op een soort tuinstoel door het raam naar buiten te staren.
Morgen Kap hoe is nou om zelf de wacht te moeten lopen? vroeg ik.
Nou dat zal op de duur wel wennen Meester, al is het natuurlijk wel vreemd dat er geen andere navigatie Officier op de brug aanwezig is. Maar alleen ik met de roerganger ik hoor dat onze motor naar behoren draait Meester!
Zeker weten Kap, tot nu toe wel en hopelijk blijft dat zo. We zullen zien, we zullen wel zien Meester, zei hij het is in elk geval prima weer en we maken tien mijlen het uur dus we zullen gauw in Rotterdam arriveren. Heeft u een rijbewijs Meester? vroeg hij plotseling van onderwerp veranderend.
Ja zeker Kap B E en C wilt u er soms een hebben?
Heel leuk van u meester, heel leuk ik heb namelijk geen rijbewijs maar ik heb mij een voertuig aan geschaft waar ik geen rijbewijs voor nodig heb. En ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee.”
Ik was nieuws gierig wat voor een voertuig hij bedoelde maar hij liet zich er verder niet over uit.
Schip op stuurboord boeg vooruit Kap waarschuwde de matroos, die wacht te roer had, het is een z.g. vleetlogger die aan de vleet ligt zo te zien.
Vijf graden noordelijker roerganger zei Farben, dan kunnen we er achter langs en daar na weer terug op de oude koers. Toen ik nog stuurman was Meester begon de Kapt Farben te vertellen kwamen we van Zuid Amerika. En toen kwam ik voor het eerst in mijn leven een heel stel van die vissers schepen op mijn weg tegen, en ik wist even niet wat te doen. Ik wilde voor de eerste vissers boot langs varen maar die begon als een razende op zijn fluit te blazen. Dus ben ik achter hem langs gevaren was ik er net achterom begon de daar naast liggende vissers boot te fluiten. Dus ik begreep dat we er niet voorlangs konden varen. Maar aangezien er zoveel van die schepen lagen, kon ik niet anders doen dan onze koers negentig graden in dit geval naar stuur boord te verleggen. En de hele vloot op die koers uit te varen, om daar na de oude koers te kunnen hervatten. En dat was me een warboel voor een jonge onervaren stuurman als ik toen was.
s, Avonds verkenden we Hoek v Holland, en na de loods aan boord genomen te hebben stoomden we de Waterweg naar Rotterdam op. Toen we in de Jobs haven afgemeerd lagen wilde de Stuur met zijn mannen de ruimen open gaan gooien.
Zeg Stuur kan je daarmee wachten tot we de Carters van dek motoren gepeild hebben? vroeg ik. Want daar zijn we helaas nog niet aan toegekomen.”
“Dat is goed Meester we wachten wel tot jij klaar ben, met de boel open te gooien.”
Dus peilden we eerst de Carters van de beide dek motoren, en mijn vermoeden bleek juist te zijn Er zat nog maar heel weinig olie in de Carters, en wat er in zat leek wel koolteer. Dus moest de boel eerst ververst worden voor de handel door onze dekhengsten gestart kon worden. Toen we daarna de ruimen open gegooid hadden, dronken we met z'n allen voor het te kooi gaan de wel bekende borrel of Pilsje.
Er word om half acht gestart met lossen meester” zei de Stuur tegen me en dan wil ik water
Aan dek hebben?
Ik ga om een uur of tien het achterdek soppen dan kunnen we daar voor alles eerst schoon spuiten”
Je kan zoveel water als je wilt aan dek krijgen Stuur daar zorg ik wel voor”
Toen ik s, morgen met een slaperige kop, mijn ontbijtje met eieren en spek naar binnen zat te werken.
Vroeg Tonny onze Kokkin “zeg meester zou jij straks voor dat je naar beneden gaat even in de Kombuis willen komen ik wil je namelijk wat vragen.”
Voor jou altijd Tonny ik kom straks wel even bij langs. Onder tussen stapte Kapt Farben de Mess binnen om zijn ochtend maal te nuttigen. Wat wil je eigenlijk weten meid? vroeg ik aan haar.
O dat vertel ik je straks wel Meester” zei ze, en ze schoot de Kombuis in.
Morgen heren eet u smakelijk” groet de Kapt Farben ons, en gaat aan het hoofdeind van de tafel zitten. Waar Tonny voor hem gedekt heeft, een Bord, mes en vork, kop met schotel en een servet lagen voor de Gezagvoerder van de Voorwaarts gereed. “Zo Stuur zegt de Ouwe ik heb de nieuwe verf besteld dan kan je het schip met je mannen een ander kleurtje gaan geven. Want volgens mij heeft die vorige stuurman alle over gebleven kleuren verf bij elkaar gemengd. En daar mee de stukken die net geschilderd waren en dat waren er niet veel mee gedaan. Maar welke kleur dat is ik weet het niet het ziet er in ieder geval afschuwelijk uit. De lijst die je voor de Machinekamer besteld heb is ook ingediend Meester, en het zal morgen bezorgt worden . Dan kan u ook de achterstallige dingen in de machinekamer in orde gaan brengen.”
Onder tussen kwam Tonny onze Kokkin de Mess binnen en vroeg.
Kapitein wat wilt u voor uw ontbijt eten,” en ze schonk een kop koffie voor hem in.
“Graag een bordje Corn Flake,s mevrouw en daarna een gekookt eitje met een geroosterd sneetje brood als ik u niet ontrief.
Nou, nou die man straalde een soort gezag uit dat wij zeker niet hadden Want Tonny was echt een schat hoor, maar koffie voor ons inschenken Ho maar!
Leen B
Site Chef

Berichtdoor steef » ma 24 jun 2019, 18:58

het blijft leuk om te lezen . de sterke verhalen
steef
1e machinist

Berichtdoor Leen B » wo 10 jul 2019, 16:04

’Varen op de Fendo

5  Fendo.jpg
5 Fendo.jpg (12.17 KiB) 5785 keer bekeken

Zo vrienden hier onder wel een hele vreemde gebeurtenis, we waren met de Fendo met een lading likstenen voor de koeien op weg naar Bornholm een mooi eiland in de Oostzee.

6 Kielerkanaal.JPG
6 Kielerkanaal.JPG (24.88 KiB) 5785 keer bekeken

En we vaarden door het Kielerkanaal langs Kiel de Oostzee in op weg naar Bornholm. En in de Oostzee was het black geil het water leek wel olie maar je schoot zo wel lekker op. Dus ging ik naar boven in het stuurhuis om een luchtje te scheppen. En gelijkerijd ook om een praatje met het op wacht zijnde personeel te maken. Te weten onze stuurman en de roerganger Harry. En uit het raam van de brug hangende keek ik naar de gladde zee die dof als olie glansde.

7 hoge Golf.JPG
7 hoge Golf.JPG (14 KiB) 5785 keer bekeken

En plotseling zag ik vier enorme grote hoge brekers uit het niets op de bakboord boeg af komen rollen.
Kijk Stuur zei ik wijzend naar onze Bakboords boeg waar de drie enorme brekers op ons af kwamen rollen. Hard Bakboord Harry schreeuwde onze stuurman naar Harry onze roerganger die daarna het roer snel naar Bakboord uitdraaide En we waren nog maar net begonnen met onze draai naar bakboord te voltooien toen de eerste breker ons bereikte. We werden op getild en daar we dwars op de eerste breker lagen werden we van bak naar stuurboord gesmeten. En als de tweede breker ons bereikt liggen we al haast met de kop in de tweede golf, en we kregen er nog een en dat was dat gelukkig de laatste. Ik hoorde het bestek in het kombuis rinkelen, en de borden en schalen breken. En allerlei andere geluiden van schuivende en vallende voorwerpen. Wat is er voor de donder aan hand mannen schreeuwde onze ouwe die de brug op kwam stormen.
Er kwamen drie wel heel hoge brekers uit het niets van Bakboord op ons af Kap zei onze stuurman, en de gevolgen daar van heb je denkelijk wel gehoord, en nu gaan we kijken wat voor schade we hebben opgelopen.
Ik denk zei onze Kapitein dat het een zee beving was mannen die heb je nog al eens in de Oostzee, en we mogen van geluk spreken dat zoiets niet gelijk met een zware storm gebeurd is, want dan was het lelijker met ons afgelopen.
En we hebben behoorlijk wat schade, in de Kombuis is het eten wel van het fornuis geslingerd, en vele borden, schalen met kommen zijn gebroken.
Dus krijgen we heden avond brood te eten Kap zegt Tonny die haar hand bezeerd heeft om dat ze de pan met soep wilde redden, wat haar niet gelukt is.
Voor de rest valt wat de schade betreft wel mee, er is alleen een vat smeerolie door de achter reling heen geslagen, en voor het gemak is de scheepsladder ook maar met het vat mee gegaan .

8.JPG
8.JPG (22.83 KiB) 5785 keer bekeken

En op het eiland Bornholm aan gekomen was het nog steeds een glad zeetje, en bij een heerlijk zonnetje meerden we af bij de enige kraan die daar op de los wal stond.

3 BOLNES 375 Hp.JPG
3 BOLNES 375 Hp.JPG (27.48 KiB) 5785 keer bekeken

Je kan de motor stoppen meester zei onze Kapt toen hij het stuurhuis verliet. En daarna begon onze dekploeg los klaar te maken, en om dat de dek motor van het achter ruim niet wilde starten was ik daar bezig om hem weer aan de praat te krijgen. En ik zag Toon onze stuurman op de likstenen van het reeds geopende ruim stappen de biels als een gewichtheffer beet pakken optillen en in het gangboord gooien. Nou stuur we blijven toch wel vrienden He? riep ik naar Toon dat is me daar wel een staaltje kracht wat hij ons daar laat zien.

9  FENDO.JPG
9 FENDO.JPG (55.09 KiB) 5785 keer bekeken

Ondertussen had ik de dek motor van het achter ruim weer aan de praat gekregen, en konden de stuurman met zijn mannen de rest van de biels er met de winch, en de boom uit draaien. Als wij in de Mess komen om te eten vertelt Harry aan Tonny hoe sterk haar man wel is om zo maar in zijn eentje zo'n zware biels uit zijn zetting te trekken. Wij dachten dat Tonny trots zou reageren maar niets was minder waar, furieus begon ze tegen haar man te schreeuwen hoe hij zo iets stoms in zijn stomme kop durfde halen, en als je het lef heb het weer te doen dan ga ik naar huis met dat stomme gedoe van jou riep ze met een boos gezicht!!
Maar onze Stuur haalde zijn schouders op nam een slok van zijn koffie, en hij zei het viel best mee hoor Tonny liefje van mij die dingen zijn niet zo zwaar als jij wel denkt.
Als je het in het vervolg maar laat mannetje schreeuwde Tonny met vuurspugende ogen naar haar man kijkend.
Een hele goede avond Dame en mijne heren wenst onze Kapt de mess binnen komend, en daarna aan het hoofd van de eet tafel plaats nam. Dat was me daar een sterk staaltje wat u daar vertoonde stuurman zegt hij tegen onze stuurman, naar mijn weten heb ik dat nog nooit iemand zien doen, maar het lijkt mij toch niet zo'n goed idee om met de handen de biems uit hun zettingen te trekken vooral voor de rug is dat funest. En met zijn allen over alles en nog wat keuvelend, kwam Tonny de vrouw van onze stuurman de Mess binnen. En ze zei meester de haven meester vraagt of hij je na het eten even in zijn woning spreken kan? Dus ging ik na het eten ga op weg naar de Havenmeester, die in een leuk huis aan het eind van de kade waar we afgemeerd liggen woont. Ik loop langs de voor kant van het huis waar de voordeur moet zijn. En Links van mij is een groen hek dat een klein privé haventje markeert. En een mooie zeilboot strak in een licht bruine lak zo'n twaalf meter lang met een inbouw motor, een mast met gaffeltuig netjes opgebonden, en een huif van lichtblauw zeildoek op het voorschip ligt licht deinend aan haar anker aan de meer touwen te trekken. Ik bel aan en ga in afwachting van de komst van de havenmeester over het hek hangen. Achter het haventje kijk je zo op de Oostzee en in de verte stoomt een Tanker, en dicht onder de kust liggen een paar vissersbootjes, waar ze druk bezig zijn met vissen. Dat doen ze met een korte lijn met aan de onderkant een eindje staal bendel [ Dun staaldraad] met een haak en soms met aasvis, maar ook word er wel met de blote haak gevist dat ligt er aan hoe graag de vis bijt. De vissers zitten in de boot laten de haak in het water zakken en halen de lijn met schokkende bewegingen op en neer. En de Tos bijt toe als je geluk heb waarna deze dan in het bun van hun boot gekiept, zo vissen ze door tot het bun vol is of dat het tijd is om naar huis te gaan. Hallo hoor ik een stem naast mij zeggen jij bent zeker de man die de motor van onze boot komt nakijken. Naast mij staat een vrouw met lang blond haar, die mij een hand geeft en zich voorstelt als Cacey de vrouw van de havenmeester. Zullen we dan maar naar binnen gaan vraagt ze wijst op een hek dat naast het huis staat, en ze gaat mij voor door het hek , waarna ze het achter zich weer sluit. En in zijn tuin achter het huis zit de havenmeester van een biertje te genieten. Hier is de machinist van de Fendo Bjorn zegt de vrouw tegen hem, wilt u ook wat drinken meester vraagt de vrouw.

11 Carlsberg.JPG
11 Carlsberg.JPG (18.31 KiB) 5785 keer bekeken

Graag een biertje Cacey zeg ik, en even later komt ze terug en zet ze een flesje schuimend Deens bier Carlsberg met een glas voor me neer. En ze zei zo meneer dat zal er wel in gaan proost. Mijn vraag is of u naar de motor van mijn zeilscheepje zou willen kijken meneer? vraagt de Havenmeester, want die slaat regelmatig af, en dat is wel erg lastig. Morgen ochtend kan ik wel even bij u langs komen meneer om uw motor weer als een naaimachientje te laten lopen. Het is een mooi scheepje zeg ik daar zou ik graag eens een zeiltochtje mee willen maken. Wat let je meester het kan overmorgen voor als je dat wil. Nou heel graag meneer als dat zou kunnen dan zal ik zien of ik er nog wat bemanningsleden bij krijgt, dat is wel zo gezellig, al kan ik hem ook alleen zeilen hoor dat is ook geen probleem. Als ik mijn pilsje opgedronken heb groet ik de havenmeester en zijn vrouw. Aan boord terug gekomen ga ik eerst maar eens bij onze ouwe op bezoek, om een vrije dag voor overmorgen aan hem te vragen , om naar de motor van de havenmeester zijn zeilschip te kunnen kijken wat er aan schort . Ik klopt op de deur van de salon en stapt naar binnen waar onze Kap in zijn oude leren stoel een boek zit te lezen. Word vervolg vrienden !!
Leen B
Site Chef

Berichtdoor steef » wo 10 jul 2019, 19:23

We wachten in spanning af
steef
1e machinist

Berichtdoor Leen B » vr 19 jul 2019, 15:37

Goedemiddag vrienden Maandag komt Hans mijn Pc monteur langs om het euvel tekst op het Zeilclipper
Forum weer terug als van ouds te krijgen.Zo dat ik weer op de voor mijn al oude manier op ons forum
te krijgen, want ik snap nog steeds niet waarom die klojo's van de 10 dat niet gelijk er met tekst en toe
behoren op gezet hebben. En Alie zegt dat ik gewoon met de Zeilclipper door moet gaan.Dus doe ik dat bij
deze, en Hans mijn grote vriend zegt ook dat het wel moet lukken. Wel we zullen we zien en ik wens jullie
ook nog een prettig Weekend toe! :lol: Leen

53+ - kopie.JPG
53+ - kopie.JPG (21.47 KiB) 5745 keer bekeken
Leen B
Site Chef

Berichtdoor Ben » vr 19 jul 2019, 16:02

Prettig weekend Leen en ook voor Alie.Fijn dat je er weer ben, Is dat nou met of zonder t op het eind Zo wil ik al een hele tijd overschakelen naar windows chrome,maar elke keer als ik er aan begin moet ik na het instaleren weer dingen gaan doen dat ik denk bekijk het maar het gaat zo ook nog.Het wordt hier nu ook warmer het gaat naar de 30 graden en volgens de tv bij jullie ook volgene week.Ik ga nu maar weer naar de tour kijken dat heb ik altijd gedaan .Ook omdat je van die mooie plaatjes krijgt.Prettig weekend ook voor de anderen eta proxima vez (tot de volgende keer opzijn portugees)
Ben
1e machinist

Berichtdoor Willy Theunissen » vr 19 jul 2019, 19:58

Bij mij werkt het , afkloppen behoorlijk naar behoren .Leen luister naar Alie .
Prettig weekend
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor Ton van der Sluijs » za 20 jul 2019, 02:06

mooi verhaal mannuhh... alles goed hier?
Groeten van Ton

als we alle schepen achter ons zouden verbranden, zou er dan nog scheepvaart zijn?
Ton van der Sluijs

VorigeVolgende

Keer terug naar Zeilclipper.