Mamma San!! 2

Omschrijving van je eerste forum.

Mamma San!! 2

Berichtdoor Leen B » do 30 jul 2015, 16:33

57 Porte de Rouen deel 2.jpg

Hallo amigos en hier alweer het laatste deel van Mamma San! En op bovenstaande foto zien jullie Porte de rouan wat eigenlijk wel is waar simpel Fort van Rouen betekent niet veel bijzonders dus, maar ja lelijke eendjes in de bijt moet ook kunnen, ja toch?

58 Rouen - Eglise Sainte-Jeanne-d'Arc.jpg

En hier boven Rouen Eglise Sainte Jeanne d'Arc wat een heel bijzonder plein is vooral de bijzondere bouwstijl is uniek en mooi om te zien.

59 rouen2 La Seine, à Rouen. En aval, le grand port maritime de Rouen est le 5e port français..jpg

En hier is de aval, le grand port maritime de Rouen est le 5e port français. Het Is een grote maritieme haven van Rouen genaamd 5e oost haven van Rouen . Dus hebben we die we ook maar met mijn toentertijd hyper moderne Agfa Clack Clibo flitser gefotografeerd.

61 la-bouille La Bouille ( Seine Maritime ).jpg

Hier is het mooie plaatsje La Bouille ( boulevard aan de Seine) erg mooi om daar met het wijde uitzicht over de Seine te wandelen. En we hebben daar ook een tijdje van een paar echte Franse glazen rode wijn, en van het mooie uizicht van de Seine op een terrasje zittend genoten.

64 la-bouille-en-seine-maritime.jpg

En natuurlijk hebben we dit deel van de hier boven gezellige wandel boulevard van La-bouille langs de Seine ook betreden amigos het was een prachtig mooi uitzicht over de Seine daar.

59 rouen2 La Seine, à Rouen. En aval, le grand port maritime de Rouen est le 5e port français..jpg

Rouen2 La Seine, à Rouen. En aval, le grand port maritime de Rouen est le 5e port français

En de hier boven staande foto was nou niet erg idylles amigos maar hij kwam toch ook op onze weg dus heb er toch maar een fotootje van gemaakt

65 Aanloop Elbeuf naar Mericourt.JPG

Aanloop Elbeuf naar Mericourt.

Op de boven staande zien jullie een voor mij bekend stukje van de Seine, dat ligt namelijk in aanloop van ELBEUF naar MERICOURT toe. Te weten "LES ANDELYS" en de sluizen van MERICOURT, waar we dan vaak 's nachts afgemeerd lagen. Om dat de sluizen in de nachts niet draaiden meestal lagen we aan een boom of wat dan ook, want de voorzieningen waren in die tijd nog niet zo best. Het was voor ons ook vaak de gelegenheid om vaak met halsbrekende toeren van boord af te komen. Om dan een potje bier [Amstel] te gaan drinken, maar helaas was het Hollandse bier vaak op. En in dat plaatselijke Hotelletje cq café bar epicerie waar ook nog eens zeep,tandpasta,ansichtkaarten,briefpapier etc werden verkocht. Hebben mamma San en ik toen we met de camper met onze 4 kids daar nog een keer overnacht, toen we van af Honfleur langs die kant van de Seine naar Parijs toe reden. En de dochter Chautel een erg mooi meisje van de uitbater van toen voerde er nu de Scepter. En er was ook nog niet veel veranderd in de gelagkamer, het toilet was nog in de zelfde hoek. De deur was nog het zelfde als toen alleen had hij nu een ander kleurtje.

63 Pin up zestiger jaren.JPG

Pin up zestiger jaren

Ik herinner me nog dat er altijd een mooie foto van een Pin-upgirl zestigerjaren op geprikt zat. En rode oortjes kreeg men toentertijd al snel bij het zien van 'pin-ups', en praten er over was taboe. Seks in de jaren vijftig zestig was met een geheimzinnig waas omhuld. Dat gold natuurlijk niet voor ons zeevaarders die wisten wel van wanten. Want ik had toentertijd heel wat avontuurtjes met Chautel gehad maar ze begroete me als een oude bekende van toen. Terwijl haar man glimlachend stond toe te kijken. En om met mijn verhaal door te gaan ik haalde toen steevast die pin-up dan na het laatste toilet bezoek van de deur af. Maar iedere reis daarna zat er weer een andere pin-up op. Ja het was me wel een doorzettertje hoor die vader van Chautel . Zo amigos ik ben nu zo,n beetje op het einde van mijn verhaal van Mamma San en mij gekomen, en ik hoop dat jullie dit verhaal zullen waarderen. Want met een vrouw als Mamma San kan ik niet stuk.

En amigos hier onder heb ik ook nog het verhaal als toegift van Lonny mijn papagaai, die ik op de ORANJE Q aan boord had, geplaatst.

Die ik van een ouwe maat van mij op de Elias een Coaster waar ik op vaarde gekregen had. En omdat hij nu liever een baan aan de wal ambieerde, en school gaande Kinderen had was hij Lonny liever kwijt dan rijk. En hij zei: ”Lonny spreekt zo als je al lang weet nou niet bepaald stichtelijke taal
Meester. En ik moet er niet aandenken als de kinderen of andere familieleden dat gevloek van die Vogel te horen krijgen. Dus neem jij hem maar, en ik hoop dat je nog veel plezier aan die ouwe vloek en zuipvogel mogen beleven.”
Nou het was een leuke vogel hoor amigos maar zuipen deed hij zeker niet. We hebben hem nog jaren gehad, ook toen ik al met Mamma San getrouwd was. Lonny was ook lief voor mijn dochtertjes cq zoontje, en het ergste gevloek had Mamma San Lonny al een heel eind afgeleerd, maar soms deed hij het nog een beetje (veel!). Want hij kon wel eens raar uit de hoek komen, want als mijn schoonvader op bezoek was vroeg hij steevast. Zo Kees ben je weer aan de rees maar die stoorde zich daar niet aan hij vond Lonny wel leuk. Maar Lonny lag helaas op een voor ons slechte morgen dood onder zijn stok. En daar waren we allemaal erg verdrietig over, en een hele tijd daarna hebben hem nog erg gemist.
Want dat beest kon me daar Godlasterlijk vloeken amigos dat met geen pen te beschrijven.
Nou vloekte Lonny inderdaad heel liederlijk als hij de pest in had. Maar hij had ook een hele geinige eigenschap, hij was een ongelooflijke goede tolk voor een papegaai dan dat wel, van uit het Engels in het Nederlands en andersom.
En als de loods in Rouen aan boord kwam, zat Lonny steevast op het stuurrad met zijn kop schuin naar de Loods te loeren.
En als deze het Stuurhuis binnenstappend ons begroete met ”Good afternoon Gentlemen”
Vertaalde Lonny het dan prompt in: goede middag heren! En dat vond zo,n Loods dan erg leuk, dat zo, n Vogel dat zo maar kon.
Dus als we dan van uit Rouen de Seine naar Calais afstoomden, en de loods na een poosje litle portsite, tegen de roerganger zei.
Dan krijste Lonny prompt “beetje bakboord” , de loods dan weer: ” 'steddy, steddy ”, waarna Lonny dan weer kraste :recht zo die gaat, recht zo die gaat, en dat met zijn bek wijd open waar zijn dikke grijze tong uithing.
De loods na een poosje weer: ” litle portsite,” en Lonny dan weer: beetje bakboord,” en zo ging het door tot buitengaats aan toe. En als we in Barcalona aankwamen deed Lonny daar ook de vertaling van de Spaanse loods.
En als we de Seine afzakkende bij Calais buiten kwamen, en we op koers naar Barcalona, koers Zuid lagen dan zat Lonny steevast op het stuurrad. En als de roerganger het schip wat bijstuurde liep Lonny wat tegen het Stuurrad op om er niet van af te flikkeren.
Nou had je roergangers en roergangers zo ook wij, want als we buiten waren ging onze Lonny een tukje doen. En met een goede roerganger aan het roer ging dat best.
Lonny liep dan zijn tukje doende een stukje op, indien dat nodig was.
Maar owee als de man te roer er een potje van maakte dan kon hij zijn lol op.
Dan begon Lonny met zijn vleugels wijd uitgespreid te schelden en te krijsen zoals ”vuile hoerenzoon” kippen neuker stinkende lapzwans steddy, ,steddy, verdomme” krijste hij dan, onder aan het rad hangende. En nog meer van die liederlijke uitdrukkingen kwamen er dan uit zijn wijd geopende snavel gesneld, die hij in de loop der tijd ook op andere schepen had opgevangen. Als de roergangen het scheepje dan weer voor lange tijd op koers had hoorde je Lonny niet meer, alleen nog een zacht gemompel wat je niet kon verstaan.

62 Papegaai Lonny.jpg

En een poosje daarna vloog hij weer naar zijn stok op de brug toe, zijn veren lichtelijk gespreid zuchtte dan luid en hij sliep verder. Zo amigos dit was dan weer het einde van het verhaal over Mamma San, en hopelijk kan het jullie goedkeuring weg dragen Vr Gr van mij de schrijver en Mamma die mij ook hielp dat ik het in de juiste volgorde neer schreef. En excuses voor enige fouten die mij nog ontgaan zijn. Leen B
Leen B
Site Chef

Re: Mamma San!! 2

Berichtdoor Ben » do 30 jul 2015, 17:38

Leen hardstikke mooi ik heb het weer met plezier gelezen.Als jw zo terug denkt en je vergeet het vervelende dan hebben we toch een mooie tijd gehad.
Ben
1e machinist

Berichtdoor Willy Theunissen » vr 31 jul 2015, 00:22

Mooi verhaal met foto's volgens mij is de Seine breder dan de Maas zo te zien , en van die papegaai daar had je volgens mij de helft van gedroomd , wel geinig trouwens .
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor Leen B » vr 31 jul 2015, 16:32

Willy Theunissen schreef:Mooi verhaal met foto's volgens mij is de Seine breder dan de Maas zo te zien , en van die papegaai daar had je volgens mij de helft van gedroomd , wel geinig trouwens .

51 Leen.JPG
51 Leen.JPG (4.1 KiB) 8048 keer bekeken

Hallo Willy bedankt voor het compliment over mijn verhaal van de belevenissen, van mij en mamma San, op de Seine en andere vaart door mij en mamma San mee gemaakt. En wat mijn dromen betreft dat kan best waar zijn maar men moet nu eenmaal wel wat Tsjeu aan een geschreven verhaal toevoegen vind ik. Anders word een verhaal ook al gauw een ( ‘ En toen verhaal’ ) wat natuurlijk niet de bedoeling is. En iets bij het schrijven van belevenissen kan je rechtlijnig doen, of er bij fantaseren ( sommige noemen het liegen) maar dat is niet mijn bedoeling ik maak mijn verhalen mooier dat leest beter. En daarom waren de boeken ‘Belevenissen op de Coastvaart’ die ik in eigen beheer uit gaf een groot succes. Want de maten bestelde het boek bij mij en toen er voldoende boeken op de lijst stonden, heb ik de boeken bij onze plaatselijke drukker besteld. Toen ik nog bij de HTM werkte kreeg je s’morgens steevast een wagen rapport mee. Waar je datum, dag en nummer van je tram moest invullen. En halverwege van dat rapport stond dan, Rapport evt. schade: En daar je natuurlijk haast nooit schade had plaatste ik daar altijd maar een korte mop onder. Zoals

Eten

Een man loopt de spreekkamer van zijn dokter binnen. Met in zijn neus een komkommer, in zijn linker oor een wortel en in zijn rechter oor heeft hij een banaan. En hij vraagt aan de dokter: "Wat zou me toch mankeren dok?"
En de dokter antwoordt: "U eet niet op de normale manier."

En op mijn wekelijkse afrekening van mijn kaarten verkoop op de wagen, die ik iedere week op het postkantoor op de bedrijfsrekening moest storten. Plaatste ik altijd een zelf getekende wat men nu smiley noemt.

3 lachbekje.JPG
3 lachbekje.JPG (2.9 KiB) 8048 keer bekeken

Als het bedrag hoog was werd het een lachebekje,

4 Huilt.JPG
4 Huilt.JPG (2.87 KiB) 8048 keer bekeken

en bij een laag bedrag een Huilendbekje. En later hoorde ik dat al deze dingen door het werkende personeel van ons hoofdkantoor op het prikbord werden geprikt. Dus daar was ik zeer tevreden over het was voor mij toch maar een stukje erkenning zeg ik altijd maar. En wat papegaai Lonny betreft eigenlijk heb ik daar nooit over gedroomd. :lol: Vr gr Leen :)
Leen B
Site Chef

Keer terug naar Zeilclipper.