Museum schip Noordhinder 12

Omschrijving van je eerste forum.

Museum schip Noordhinder 12

Berichtdoor Leen B » za 16 jul 2016, 16:39

1 Kopfoto..JPG

Goedemiddag vrienden hier onder een verslag van het Museumschip Noord hinder. Het laatste lichtschip dat in de nabijheid van de gevaarlijke Belgische banken voor de Zeeuwse kust lag. En ik hoop dat ik het hele gebeuren van dat laatste licht schip een beetje begrijpelijk
voor jullie beschreven heb. Zelf heb ik in de zestiger jaren de Noord hinder op weg naar Kopenhagen of Rotterdam vaak zien liggen. Maar als je het scheepje weer voor bij was vergat je dat weer gelijk. Maar nu ik heb ik er een topic, met Foto's en bij behorende tekst bij gemaakt, en hier en daar zal ik wel een foutje gemaakt hebben. Maar dat hoor ik dan wel van jullie. Vr gr Leen B

Een lichtschip was vroeger een voor anker liggend schip dat diende als een drijvende vuurtoren.

Vr gr Leen B :D

1+ Vuurtoren.JPG
1+ Vuurtoren.JPG (5.5 KiB) 8213 keer bekeken

Samen met de vuurtorens aan de wal markeerden de lichtschepen van vroeger de voor schepen gevaarlijke ondiepten, en vormden zij belangrijke herkenningspunten voor zeevarenden.

4 Noordhinder.JPG

En de Noord Hinder was een van die laatste lichtschepen, en het ligt nu dan ook rustig en definitief in de haven van Hellevoetsluis.

28 bouw Noordhinder.JPG

De NOORD HINDER werd in 1963 gebouwd bij Scheepswerf de Waal? in Zaltbommel, en het heeft tot 1994 op diverse locaties als herkenningspunt op de Noordzee dienst gedaan. De Noord Hinder is 45,4 meter lang en 8,35 meter breed. En heeft een diepgang van 3,2 meter en een water verplaatsing van 510 ton.

16 Deutz, type F3L912, 43 Watt.JPG

En het schip was voorzien van enkele kleine diesel hulp motoren.
Die de energie moesten op wekken voor al het stroom gebeuren aan boord.

En het licht bereik van de toren had een bereik van 27 zeemijlen, waar van de licht toren +- 18 meter boven de zeespiegel lag.

27Fresnel-lens_svg.jpg
27Fresnel-lens_svg.jpg (7.07 KiB) 8213 keer bekeken

Het licht van de lamp was 4200 watt en werd versterkt door een Fresnellens en gaf 2 schitteringen elke 10 seconden.
De schematische weergave zien we op de tekening hier boven het is het principe van de (bolle) fresnellens in zijaanzicht
1.Het is een normale lens met daarin aangegeven de optisch nuttige ringen met gekromd buitenoppervlak.
2. Een bolle fresnellens, waarin alleen de nuttige ringen zijn opgenomen.
( Voor gaande gegevens zijn van Wikipedia) En het schip was verder voorzien van een radarbaken en een misthoorn.

31.JPG
31.JPG (9.95 KiB) 8206 keer bekeken

De laatste positie van het lichtschip was in de nabijheid van de gevaarlijke Belgische banken voor de Zeeuwse kust. Maar In 1994 werd het lichtschip overbodig door de moderne navigatiemiddelen aan boord van zeeschepen.

29 boei.jpg
29 boei.jpg (14.84 KiB) 8213 keer bekeken

En op 21 maart 1994 werd de Noord Hinder als laatste Nederlandse lichtschip definitief van zee gehaald en vervangen door een lichtboei.

2 noord-hinder museum schip.jpg

En zo als ik hier ergens boven al heb vermeld ligt de Noord hinder nu als museumschip afgemeerd aan de Koningskade in Hellevoetsluis, en is als zodanige opengesteld voor het publiek. Een bezoek aan de Noord Hinder is niet alleen zeer leerzaam, maar het is ook (zeker voor kinderen) zeer avontuurlijk.

9.JPG

Want de kids mogen vrijelijk de lichttoren van het schip beklimmen , en alle verblijven aan boord van het oude lichtschip bezoeken.

En de Noord hinder is ook nog een van de laatste twee Nederlandse lichtschepen die niet in handen van een scheepssloper zijn gevallen. Zo dat de Stichting Lichtschip 12 Noord Hinder het schip

30.JPG

dan ook graag voor het nageslacht wil bewaren. Wat door een hele groep vrijwilligers dan ook geheel is mogelijk gemaakt. En een bezoek aan de Noord hinder is dan ook zeer zeker de moeite waard!!!

3 Lichtschipok..JPG

4 Noordhinder.JPG

6.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.jpg

15.JPG

17.JPG

18.JPG

19 Anker kettingen. +JPG.JPG

20 winch ankerketting.JPG

21.JPG

22.JPG

23.JPG

25 Nauw Cailas.JPG

25+ Vervaagd.jpg
Laatst bijgewerkt door Leen B op zo 24 jul 2016, 09:26, in totaal 12 keer bewerkt.
Reden: Geen
Leen B
Site Chef

Re: Museum schip Noordhinder 12

Berichtdoor Ben » wo 20 jul 2016, 17:22

Leen ik ben nog steeds niet de oude maar ik heb dit met plezier bekeken en gelezen.

32 ziekbed.JPG

Goedemiddag Ben rot dat je ziek ben :( maar even vol houden old chap, en dan ben je hoop ik
spoedig weer het ventje. :D Vr gr Leen
Ben
1e machinist

Berichtdoor steef » do 21 jul 2016, 12:39

Leen je heb je best gedaan het lichtschip heb ik vaak op zee zien liggen het waren de echte zee bakens.

37.jpg
37.jpg (29.23 KiB) 8082 keer bekeken

Hallo Steef bedankt voor je reactie, maar ja het is ook zo op welke leeftijd je het zelfde als jij zegt, want die

29 boei.jpg
29 boei.jpg (14.84 KiB) 8082 keer bekeken

gasten zien tegenwoordig alleen maar boeien, ja toch? Vr gr Leen :D
steef
1e machinist

Berichtdoor bart » do 21 jul 2016, 18:44

Hallo Leen
fijn dat deze de geschiedenis in gaat . Zo dat na geslacht nog weet hoe de schepen werden beveiligd voor banken
voor de kust. Het is een prachtig schip.

ben er tegen aan.

groetjes jullie vriend Bart
bart
Opper Hofmeester

Berichtdoor Willy Theunissen » do 21 jul 2016, 21:34

Prachtige reportage met foto's is veel werk geweest ik kan mij niet herinneren het gezien te hebben ik heb altijd gedacht dat het onbemand was , wel heb ik het zendschip Veronica gezien . Ben ik ben blij dat je er weer bent ik roep je wel op als je beschikbaar bent op skype . Vanmiddag bij de Piek wat heerlijke 0 graden bier gedronken met mijn neef op het terras heerlijke temperatuur 25 gr. buiten , binnen 29,8 gr. Zo meteen pak ik nog een paar flesjes want je moet veel drinken niet waar , en dan nog een paar harinkjes naar binnen laten glijden .
Volgens mij heb ik lichtschip Texel wel af en toe gezien,

40 Texel.jpg

Goedemiddag Willy hier boven de foto die jij bedoelde, de Texel liggend in het Noordzeekanaal vlak bij de sluizen van IJmuiden

41 Veronica-Schip-Nordeney.jpg

En hier boven Radio Veronica met op de kont Nordeney de naam van het zendschip. Ik heb daar vanaf Augustus tot eind nov 1965 op gezeten ( op gevaren kan ik niet zeggen want varen kon de Nordeney niet) het had alleen maar hulpmotoren voor het licht en de zenders die aan boord waren. Ik zat daar aan boord om dat Alie moest bevallen van mijn oudste dochter. En daar na ben ik op de Seinevaart Parijs Londen terecht gekomen, en dat was wel mooi want toen voer Alie met de kleine met mij mee. Dat was een mooie tijd man en na drie jaren Londen, Parijs gevaren te hebben. Ben ik weer op de wilde kustvaart gaan varen. En dat waren vele reizen in de loop der jaren naar de Middellandse, en Oostzee. Vr gr Leen
Laatst bijgewerkt door Leen B op vr 22 jul 2016, 16:05, in totaal 2 keer bewerkt.
Reden: Bij werken
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Keer terug naar Zeilclipper.