Verhalen van toen, Leen B

Omschrijving van je eerste forum.

Verhalen van toen, Leen B

Berichtdoor Leen B » zo 21 aug 2016, 14:10

13 Endeslop.JPG

Als of de hele wereld op zijn schouders drukt zo diep gebogen loopt Job door het naarstige aanziende slop waar hij sinds het einde van zijn vaartijd met Mentje zijn vrouw woont,. En dat door de mensen van het dorp dan ook vaak het einde slop,” word genoemd. Nou denk Job de mensen hebben wel gelijk hoor, want het is zeker het einde dat vieze vuile slop waar het altijd stinkt. Vroeger zag het er wel veel beter uit. En als hij van de koopvaart waar Job voor heen als Kok vaarde thuiskwam. Dan was het altijd erg gezellig met Mentje zijn vrouw, en zijn twee kinderen Zwaantje zijn dochter en Fop zijn zoon. Maar dat is al lang geleden en de kinderen zijn al een lange tijd de deur uit, en zijn getrouwd. En ze wonen nu in de stad , en komen nog maar zelden bij hun Vader en Moeder langs. Och, och kreunt Job zachtjes we hebben toch krom voor ze gelegen om ze een goede scholing te geven. En hun schoonzoon haalt zijn neus voor Mentje en hem op, en met zijn schoondochter is het al niet veel beter. Maar nou is Mentje ziek ze wou vanmorgen nog niet uit haar bed komen en ze gloeide over haar hele lijf. Ze had ook koorts voelde Job want ze voelde erg warm aan, en nou is Job op weg naar de dokter toe om te vragen of hij even bij Mentje langs wil komen. Want hij moet er niet aan denken dat zijn Mentje dood zal gaan. Als hij er maar aan denkt krijgt hij een steek door zijn hart en word verschrikkelijk bang. Vroeger had ik dat toch nooit denkt Job maar het komt zeker door de ouderdom. En om dat hij niemand meer heeft dan zijn Mentje, want zijn kinderen kan hij wat dat betreft wel verwaarlozen, die zien ze nog zelden, ze hebben het druk, druk, druk! Al denkend is hij bij dokter Wena aan gekomen hij doet de voordeur die op een kier staat open, en loopt naar de deur waar Jansje
(haar vader Jan v Ante is de gelukkigste schipper van het dorp en hij vangt dan ook veel vis met zijn trawler, en Jansje kon daar door de Mulo doorlopen) en is zo doende ook de hulp van de dokter, geworden. Goejemorge Jansje zegt Job beleeft zijn pet afnemend, kan de Dokter effe naar Mentje komme kijke, voor ze dood gaat want ze is erg ziek hoor, en hij kijkt Jansje met zijn vochtige ogen angstig aan. Ik zal het opschrijven hoor Job zegt jansje, en dan komt de Dokter wel bij Mentje langs. Heeft ze ook koorts zo je weet ? Dat weet ik niet hoor maar ze gloeit wel heel erg, en ze spuugt als maar in de emmer die ik naast de bedstee heb gezet. Nou de Dokter komt vanmiddag wel even naar haar kijken hoor Job, en dan word Mentje gauw weer beter. Nou ik hoop het maar hoor Jansje zegt Job, en ik ga een kadootje voor haar kopen dan word ze weer blij, en na die woorden stommelt hij de dokters woning weer uit, op weg naar de Keizerstraat waar sinds kort een nieuwe winkel die van zulke

11 Snoepwinkel.JPG

lekkere grote bonbonsen verkoopt, gevestigd is. Job heeft al met Mentje voor de etalage waar al die bonbonnen uitgestald liggen, met verlangende blik staan kijken. En hij heeft zich toen voorgenomen een onsje voor Mentje te kopen. Het is wel een hele smak geld wat hij daar voor moet neertellen een halve gulden het ons kosten ze, en dat is een hap geld uit het uitkerinkje wat hij nu heeft. Maar voor zijn Mentje is niks te veel wat zal ze verrast en blij kijken, hij ziet het al helemaal voor zich. Als hij straks als ze samen een lekker bakje koffie gaan doen het zakje met de Bonbonnen voor haar open zal doen, en ze dan mag kiezen. Vooral die grote witte met een Hazelnoot er op zal haar aandacht trekken weet Job, om dat ze samen toen voor de etalage naar al die bonbonnen stonden te kijken. Mentje met glanzende ogen zei, owww Job wat zou ik graag zo,n grote witte met die noot er op willen proeven,en ze smakte toen met haar lippen. Job voelt in zijn broekzak en haalt er een grote groezelige zakdoek met een knoop er in uit. Hij maakt de knoop los en laat de twee kwartjes die er in zitten in zijn grote groezelige hand vallen. Nou dat is me daar een hele schat die ik hier in mijn handen heb denk Job. Hij opend de deur waar door een bel indringend klingelt En hij stapt over het overstapje de winkel in. Voor de toonbank staand kijkt Job met begerige ogen naar al die lekkere bonbonnetjes die door een glazen ruit gescheiden voor hem uitgestald liggen. Uit een deur achter in het winkeltje komt een nog jonge meid met een pinnig gezicht en felle rood gekleurde lippen naar de toonbank toe. Je kan wel zien dat het zo,n arrogante stadse griet is denkt Job. Wat zal het zijn? Vraagt de stadse griet met haar schelle stem Job pinnig aan kijkend. Ehuh hakkelt Job ik wil graag een onsje bonbonnetje graaggg, maar het pinnige grietje pakt al een grauwe papieren puntzak ergens onder de toonbank vandaan, zonder Job uit te laten praten. En begint bruine bonbonnetjes in de zak te doen. Mag ik de helft witte met zo,n noot er op? hakkeld Jop bedeesd die vind Mentje zo lekker, je krijgt op een ons maar één witte hoor zegt het fel geschminkte loeder hautain tegen Job. Je moet nou niet denken dat je de Keizer van China ben. Owww kreunt Job zacht, doe er dan maar één zegt hij benepen tegen het vuile loeder, dan heb Mentje in elk geval een witte met een noot denk Job. Het loeder doet daar na vijf bonbonnetjes in de grauwe zak,

12 Weegschaal.JPG

en legt ze op de weegschaal de grote wijzer glijd langzaam naar voren toe, en blijft dan ligt trillend op één ons en vijftien gram staan. Ze vouwt het zakje dicht en smijt het met een minachtend gezicht voor Job op de toonbank. Dat is dan zestig centen zegt ze pinnig. Maaar ehh ik heb maar twee kwartjes juffrouw zegt Job bedeesd, naar het geld in zijn hand kijkend. Driftig pakt het vuile serpent het zakje weer van de toonbank opent het, en haalt er tot Job zijn grote schrik de grote witte bonbon met de hazelnoot uit. En dan sluit ze het zakje weer, dat is dan vijftig centen zegt het loeder snibbig, het zakje weer voor Job neer gooiend. En Job betaald met een bezwaard hart zijn zure twee kwartjes zonder dat hij een witte bonbon met een grote noot er op voor zijn Mentje heeft gekregen. En in allerijl haast struikelend verlaat Job de winkel weg van dat pinnige blonde loeder. En gaat op weg naar zijn huisje in het eindeslop waar zijn Mentje op hem wacht.

14 Bedstee.JPG

Als hij thuiskomt ligt Mentje nog steeds in de bedstee te slapen, zachtjes om Mentje nog niet wakker gaat Job naar het fornuis. En pookt de as van onder in de kachel in de as lade, waar na even later de kachel zacht begint te gloeienen daarna verschijnen de vlammen voor het raampje in de kachel. Daarna haalt hij het deksel en de daar om passende ring van de kachel af, en laat de ketel water in de kachel zakken. En wacht dat het water gaat koken daarna hij pakt hij een oud bruin schaaltje uit het kastje onder het aanrecht waar al menig hoekje uit de rand weg is pakt het zakje bonbons. En legt de bruine bonbonnetjes netjes in het schaaltje, en daar zal Mentje wel heel blij mee wezen denkt Job.
Als het water kookt gooit hij vijf scheppen koffie in het keteltje, en een snufje zout er bij. En roert met de potlepel flink in de koffie ketel wanneer de koffie klaar is pakt hij het schaaltje met bonbons, en loopt naar het alkoofje met de bedstee. Mentje ligt op haar rug met haar mond iets open en vertederd kijkt Job naar haar en schud haar dan zachtjes door elkaar. Mentje meidje fluistert hij ik heb koffie voor je en een grote verrassing. En hij schud haar wat harder om dat Mentje niet wakker worden wil. Dan hij legt zijn hand op haar gezicht, en verschrikt trekt Job zijn hand terug. Mentje's gezicht is ijskoud en haar hoofd glijd op zij weg.

18.JPG

En dan dringt het met ontzetting tot Job door dat zijn Mentje er niet meer is,en zei koers heeft gezet naar de poort van de hemel aan de einder. Hij pakt haar beet en drukt haar zacht tegen zich aan, Mentje mijn Mentje kreunt hij zacht haar koude gezicht kussend, waarom ging je alleen zonder mij heen, en dan huilt hij smartelijk met lange uithalen, en grote langs zijn gezicht lopende tranen. Leen B
Leen B
Site Chef

Re: Verhalen van toen, Leen B

Berichtdoor Willy Theunissen » zo 21 aug 2016, 15:03

Wat een aangrijpend verhaal ik kreeg zowaar een brok in mijn keel , ik hoop dat het volgende verhaal vrolijker is .

Een een grappemaker altijd een grappemaker

Goede middag vrienden mensen toen Alie en ik s.middags in de de Bar van van het zo veelste rondje rondje kerk in Venama,s kroeg aan kwamen,en twee heerlijke schuimende
tapbiertjes hadden besteld zagen we ome Joop ziten en hij stond bekend in Gieten als een notoire grappenmaker, en hij was dan ook standaard één keer per week met zijn biljartclubje voor aanvang van de strijd in Venema.s cafe aanwezig. Hij stak dan op zeker moment zijn hand met twee vingers omhoog , en vroeg Venema om vijf bier. En eén van de leden had nooit begrepen waarom Joop dat zo deed. En de andere leden hadden het hem dat nooit uitgelegd, want hij was nu juist ook degene die op een houtzagerij werkte.

Nadat de kelen gesmeerd waren, begon het billard spel. En stilzwijgend hadden de andere vier afgesproken dat Joop drie spelletjes van de vier moest winnen , want dat betekende drie vrije rondjes bier na afloop. En een enkele keer won ome Joop zelfs alle vier de spelletjes, en dan luidde enthousiast de bel boven de bar, en dat betekende een rondje voor alle aanwezigen. Kortom, ome Joop was redelijk populair, en dat redde hem zijn leven toen hij een keer in een zwart berenpak het etablissement betrad, met als gevolg dat de helft van de klandizie via een nooddeur verdween. En Venema,met zijn twee meter lang,
gespiert lichaam, en vroeger een goede kickbokser, kwam met een honkbalknuppel achter de tap vandaan.En de angstkreten uit de berenkop vertelde dat de soep niet zo heet was als het leek gegeten werd.

En een hot item in de bar was ook, dat ome Joop zijn eigen doodskist had gemaakt
en die in de logeerkamer bij hem thuis had opgeslagen En het bleek een probaat middel te zijn tegen logees te zijn. De jaren vlogen om en de vele biljartspelletjes eisten hun tol. Op een ochtend was oom Joop echt niet meer wakker te krijgen en het traditionele gedoe, dokter enzovoort begon en eindigde met de kist in onze dorps aula.

En tot ieders verbazing was die tot de nok toe gevuld, met op de eerste rij de biljartclub plus Venema en opvolgende familie, en een delegatie van de voetbalclub ‘In volle vaart vooruit’ waar van oom Joop in het bestuur zat. En daarachter een groot aantal oud-collega’s van de gemeente, die een vrije ochtend zich niet lieten ontnemen. Na het lijflied ‘Hup Holland Hup’ gezongen te hebben, mocht iedereen langs de kist afscheid nemen en zich buiten in een colonne opstellen.

En vier dragers vatten het vurenhouten geval begaven zich op weg de brede grindlaan in, die naar de achterzijde van het dorps graf voerde. Maar na een aantal meters begon er uit de kist bloed te lekken, gevolgd door angstgegil en flauwvallende vrouwen. Toen ook nog een duidelijk geklop uit de kist hoorbaar werd, was de chaos compleet. En de dragers, niet gewend aan een opstandige klant, lieten van schrik de kist vallen, die was voor geprogrammeerd en uit elkaar viel. En uit de bekleding viel en GPS-antenne, en halfvolle zakjes bloed en een elektromotortje met accu, maar het meest verbazingwekkende was de brede grijns op het gezicht van ome Joop.
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor Leen B » zo 21 aug 2016, 15:31

9.jpg
9.jpg (19.49 KiB) 10577 keer bekeken

Goedemiddag Willy bedankt voor de beoordeling, maar evt. volgende verhalen zijn wel wat vrolijker hoor.
Alleen moet ik daar nog een hele hoop aan verhapstukken, dus dat duurt nog wel even. :) Leen
Leen B
Site Chef

Berichtdoor Ben » zo 21 aug 2016, 15:38

sorry_crying_cartoon.jpg
sorry_crying_cartoon.jpg (19.92 KiB) 10573 keer bekeken

Verdomme Leen dat zal ook in deze tijd nog veel voorkomen het doet me toch wat, als ik mijn ogen sluit dan zie ik dat loeder in die winkel staan
Maar wel weer een mooi verhaal van je. gr Ben
Ben
1e machinist

Berichtdoor Leen B » zo 21 aug 2016, 16:08

9.jpg
9.jpg (19.49 KiB) 10573 keer bekeken

Hallo Ben vroeger vertelde ik dat verhaal aan mijn 3 dochters en zoon. En mijn oudste dochter toen 14 en jongste 9 jaar oud huilde tranen met tuiten. Alleen mijn middelste dochter huilde niet, en dan zei Alie jij lijkt precies op je vader. En dat is nog steeds zo! Leen
Leen B
Site Chef

Berichtdoor bart » za 27 aug 2016, 17:36

Goede middag
Leen waar haal je het vandaan .Ook naar het lezen was ik ontdaan .ik weet dat deze toe standen er waren
je moet er niet aan denken. Ik denk maar wij ouderen krijgen binnen kort weer wat meer centen in de portemonnee maar de verkiezingen komen er aan dan beginnen ze weer te slijmen.

groetjes jullie vriend bart
Bijlagen
12540658_823942971064492_6085446880921451706_n.jpg
12540658_823942971064492_6085446880921451706_n.jpg (68.93 KiB) 10344 keer bekeken
bart
Opper Hofmeester

Berichtdoor AG Robur » za 24 dec 2016, 12:37

En dan hebben ze het nog over "die goeie ouwe tijd", nu duurt hier het wel 3 dagen voordat je bij de dokter terecht kan......... Groetjes, Arie Dijkhuizen
AG Robur

Berichtdoor Frank v Neste » vr 30 dec 2016, 18:30

Hallo Arie welkom op ons forum maat we kunnen hier nog wel een paar leden gebruiken. Soms denk ik wel eens onze chef zet hier allerlei Interessante en amusante stukken hier op het forum, en we krijgen bezoekers genoeg maar in loggen is er niet bij. Nou dat vind ik op zijn minst een beetje onfatsoenlijk ja toch! Gr Frank v Neste
Frank v Neste

Keer terug naar Zeilclipper.