De Bar van Hofmeester Bart!

Omschrijving van je eerste forum.

Re: De Bar van Hofmeester Bart!

Berichtdoor Ben » vr 03 jul 2020, 14:53

Hier helaas geen hema worst. Zuurkool in de wintermaanden hier bij de Aldi En maar weer een prettig weekend tJonge wat gaat die tijd snel groetjes
Ben
1e machinist

Berichtdoor steef » vr 03 jul 2020, 15:21

De tijd gaat snel, maar je bent dan ook gauw ouder
steef
1e machinist

Berichtdoor Willy Theunissen » vr 03 jul 2020, 20:04

Ik was met 25 jaar al ouder
Prettig weekend
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor steef » za 04 jul 2020, 11:32

Willy dat is precies zoals je het wil interpeteren
steef
1e machinist

Berichtdoor Willy Theunissen » zo 05 jul 2020, 12:42

Ik bedoel toen werd ik vader ouder dus .
Willy Theunissen

Berichtdoor steef » zo 05 jul 2020, 19:32

Dat begreep ik ook uit melding,daarom reageerde ik zo
steef
1e machinist

Berichtdoor Willy Theunissen » ma 06 jul 2020, 14:35

Heel goed Steef ik begreep de interpretatie niet zo goed .
Willy Theunissen

Berichtdoor steef » ma 06 jul 2020, 15:57

beste vriend dat is de leeftijd
steef
1e machinist

Berichtdoor Leen B » ma 06 jul 2020, 17:27

Hoofdstuk I
Gered door het bier

Toen ik op de 27 Nov. 58 op ons kantoor kwam om te kijken wat ik voor onze rederij Frank Vrolijk en zn. kon betekenen, vroeg onze klerk Piet de Jong aan mij, of ik zin had om op het verre visserijschip de Autumn Star uit Gdynia Polen met nog acht Hollanders als eerste WTK te gaan varen. Het schip had een laadvermogen van achthonderd ton en had twee motoren Bukawolff ieder zeshonderd PK, naast elkaar geplaatst op 1 schroef. Het schip voer vier wtk's, waarvan de eerste en tweede WTK Hollanders en de derde en vierde polen. De schipper was ook een Hollander zwarte Nico met vier Hollandse matrozen en twee jongste. Daar ik nog jong en avontuurlijk was sprak mij dat wel aan dus nam ik het aanbod aan. Onze schipper zwarte Nico was de onverschilligheid zelve hij kwam gek genoeg uit Rotterdam, dat kwam eigenlijk nooit voor zo dachten wij. Een schipper van een vistrawler uit Rotterdam maar ja het moest kunnen. De rest van de jongens kwam uit Scheveningen allemaal vakmensen.
We moesten met het vliegtuig naar Gdynia en het waren in die tijd geen jets maar propeller toestellen. Een constellation van de KLM werd het. Dus wij met negen man met de bus naar Schiphol dat was een heel verschil met nu vergeleken. Toen we daar arriveerden na eerst gezellig naar weilanden en koeien gekeken te hebben, gingen we naar het restaurant. En daar zagen we ons toestel staan machtig en robuust. Aan gezien ik de enigste was die al had gevlogen, had ik geen vliegangst. De rest werd steeds stiller naarmate de tijd van vertrek naderde. Ook zwarte Nico onze schipper keek erg benauwd. Toen het tijd was stapten we in het klaar staande toestel. De trap op en het vliegtuig in. Na de start wat heel wat anders is als nu, maar wat wel een machtige ervaring was, werden de tongen van de jongens steeds losser. En toen de twee aardige stewardessen ons van hapjes en drank voorzagen, kon er helemaal niets meer mis gaan wat de jongens betrof, Want een beetje daar spugen wij niet op. We landden s'avonds in het donker op het vliegveld van Gdynia. Na visum en paspoort controle die heel streng was [ Polen lag achter het ijzeren gordijn ] en al behoorlijk aan de late kant was gingen we naar een staatshotel. Waar we rijkelijk konden eten en drinken daar kon de arme Pool alleen maar van dromen. 's Morgens om een uur of tien stonden we dan aan de haven. En aanschouwden we de AUTUMN STAR een lang en breed schip, slanke hoge boeg met een lange bak en een brug over haast de hele breedte van het schip. Alleen de kuil van het schip vond ik naar mijn smaak wel wat laag. Waar we later dan ook achter kwamen. We werden welkom geheten door de stuurman een Pool Somec. Een goed zeeman naar later bleek. Dus wij aan boord, en ik en Arie de tweede WTK, eerst de machinekamer in. Nou dat viel niet tegen die twee twaalf cylindres naast elkaar met een honderdvijftig en een zestig pk Deutz als hulpmotoren. Het was er alleen wat smerig dus moest er schoon gemaakt worden. Toen ik bovendeks kwam vroeg Nico de schipper of ik even met hem mee wou lopen naar het dek, en de stalen luiken even wilde bekijken. Nico vond namelijk de vier afsluitbeugels die op ieder luik zaten te licht dat kon met zwaar weer behoorlijk link worden zij hij, Word vervolgt Leen
Leen B
Site Chef

Berichtdoor steef » ma 06 jul 2020, 19:29

Wij wachten af op het vervolg
steef
1e machinist

VorigeVolgende

Keer terug naar Zeilclipper.