Mamma San !!

Omschrijving van je eerste forum.

Mamma San !!

Berichtdoor Leen B » zo 21 jun 2015, 16:41

8-)
38 Mamma San 4.JPG
38 Mamma San 4.JPG (11.81 KiB) 11481 keer bekeken

38+  1914 De rouen. Pakketboot aan de kade als 1e plaatsen.JPG

1914 De Pakketboot aan de kade van Rouen

38++ Oranje 2e plaatsen.jpg

De ORANJE.

Beunos tardes amigos, aan het einde van 1961 lag ik met de ORANJE ( en nee deze keer geen Parijsvaarder) in Rouen. We vaarden toen in lijndienst van Rouen naar Barcalona. Onze ladingen bestonden voornamelijk in stukgoed maar soms ook graan oud ijzer of een andere lading wat er zo al op dat moment voorhanden was.

- 1 Zeemanshuis Rouan.JPG

En in het zeemanshuis daar leerde ik mamma San kennen. Waar zij de dominee en Els de rechter hand van de dominee een handje hielp bij de werkzaamheden die er zo al in een zeemanshuis te doen zijn.

48 Le centre Hospitalier Belvedere Rouen.jpg

Ze vertelde mij dat ze in het Le centre hospitalier Belvédère in Rouen stage als verpleegster liep, en ook gelijk om haar Frans weer op te halen. En daar ik haar erg lief vond, vroeg ik of ze soms zin had om een Bioscoopje met mij te gaan pikken, en tot mijn verbazing stemde zei daarin toe. En na zo,n half jaartje heftige verkering besloten Mamma San en ik in Rouan te gaan trouwen. En een van de artsen Guillaume de la Porte waar bij mama San toen bij werkte heeft toen de hele bruiloft voor ons georganiseerd. En dat heeft hij met klasse werk voor ons gedaan.

47 Foto Wikipedia.JPG

Deze man zorgde er ook voor we dat we in de Catedral van Rouen konden trouwen

39 Rouen_catedral.JPG

En Guillaume leverde goed werk hij stelde ook zijn grote Amerikaanse groene slee ( ik dacht een Dodge) als tijdelijk cadeau voor onze bruiloft ter beschikking En zelf trad hij in een mooi strak pak gestokn als onze bruid chauffeur op, klasse vonden we dat. Want de Rouen Cathedral was een gotisch bouwwerk en verrezen op de plaats van een Romaanse voorganger uit de elfde eeuw. Alleen de crypte van de romaanse kerk was nog maar gedeeltelijk behouden. En In de twaalfde eeuw hebben er diverse vergrotingen en verbouwingen plaats gevonden. Maar In het jaar 1200, dat is wel heel lang geleden amigo’s! Verwoeste een grote stadsbrand het bouwwerk grotendeels. Maar de in rond 1150 gebouwde Saint Romain toren had deze ramp wel goed doorstaan. En het linkerzijportaal van de façade en een gedeelte van het schip zijn eveneens behouden gebleven. Zo dat de herbouw van de kathedraal in 1240 werd voltooid. En de hier boven genoemde Kathedraal zou een groot deel van mijn verdere leven gaan invullen.

39+ Zangkoor  met roosHospital Rouen.JPG

En daar het Le centre hospitalier Belvedère een zangkoor waarin mamma San ook in zong, bezat. Zongen zei op onze trouwerij (maar dan zonder mama San, maar zei staat wel op de foto met de witte roos in haar koperkleurige haren) het bijzondere mooie lied van Jane Birkin en Serge Cainsbourg ‘ je t’aime non mon plus, voor ons.

42  Acheter Hotel particulier du XVIII ème à acheter Dans la vallée de la Seine entre Rouen.JPG

En na de beëindiging van de trouwerij gingen we naar het Salle Acheter Hotel met haast alle Mamma San haar toenmalige collega’s. Waar deze tot diep in de nacht door hebben gefeest.

44 Onze kamer.jpg

Maar toen waren mamma San en ik allang naar onze kamer verhuist, waar van geen details. We zijn daarna nog een week gezellig en smoor verliefd in Rouen gebleven en dan gingen we vaak in

45 Rue du Le Saint Germain.jpg

de Rue du Le Saint Germain een hele gezellige straat met op de achtergrond de Catedraal. In een van de vele Bistro’s maar vooral in

46 Gill Cote Bistro, Rouen (France).jpg

de Gill Cote Bistro, want daar kon je heerlijk Franse hapjes eten, en daar ook een paar heerlijke glazen rode wijn bij drinken. Al met al was het daar heel gezellig toeven en onze verliefdheid kon ook al niet op. Maar we gingen toch eerst maar eens op zoek naar een beetje meer romantischer hotel dan waar in we nu zaten.

49 Foto Hostellerie Saint Pierre - Hoog-Normandie Frankrijk.jpg

En dat vonden Mama San en ik na een tip van een van haar collega’s uit het Le centre hospitelier. Het was het Hostellerie Saint Pierre wat aan de oever van de Seine stond niet groot echt heel idyllisch gelijk gelegen aan de oever van de Seine. En van daar uit hebben we een hele boel veel wel en niet mooie dingen gezien en bezocht. Maar we begonnen dus in Rouen zelf

55 Rouen,_place_du_Vieux_Marche_et_Musée_Jeanne_d'Arc_1986-056.JPG

wat toch de historische hoofdstad van Normandië is en waar in 1431 de scène waar in Jeanne d'Arc werd veroordeeld en op de brandstapel op de Place du vieux Marché werd gedood getoond werd. Het zag er allemaal wel erg bloederig en comprimerend uit hoor toch een dappere meid die Jeanne d’Arc maar ja ze moest het toch helaas met toch haar leven bekopen, en waar voor allemaal vraag ik me af.

54 Église Sainte-Jeanne-d'Arc du Touquet zw.JPG

En daarna liepen we over het Eglise Sainte-Jeanne-d'Arc om deze kerk van binnen te kunnen bekijken, en daarna over

55 Rouen,_place_du_Vieux_Marche_et_Musée_Jeanne_d'Arc_1986-056.JPG

De Place du Vieux-Marché, is de plaats waar Jeanne d’Arc ter dood was gebracht, en er staat nu een gewijde kerk voor haar. Zo als jullie hier ergens boven kunnen zien En aan het marktplein lag ook het Musée Jenne d’Arc dat bood onder meer onderdak aan een geschetst portret van de heldin uit 1431 compleet met haar hele wapenuitrusting.

53 Tour-Jeanne-d Arc.jpg

Ook was er een maquette te zien van dat dertiende-eeuwse kasteel, waarin Jeanne d’Arc op 25 december 1430 op de eerste verdieping werd opgesloten. Maar er was slechts maar één toren van dit bouwwerk over het is de zogenaamde Tour Jeanne d’Arc. Waar op de begane grond van deze slottoren allerlei martel werktuigen uit die tijd werden getoond. En helemaal boven in was de geschiedenis van het toenmalige kasteel van Jeanne-d’Arc in beeld gebracht. [/size]

56 Uitzicht bruggen Rouen Einde.JPG

En hier het mooie weidse uitzicht op de bruggen bij Rouen amigos erg mooi hoor, dat was met recht genieten geblazen.
Vr gr Leen Einde
Laatst bijgewerkt door Leen B op za 25 jul 2015, 15:47, in totaal 4 keer bewerkt.
Reden: Verandering
Leen B
Site Chef

Re: Mamma San !!

Berichtdoor bart » ma 20 jul 2015, 12:22

Leen en Mamisan
Leen ik heb het met belang stelling gelezen en de foto"s bekeken Prachtig Mamisan staat er mooi op

groetjes Bart
bart
Opper Hofmeester

Berichtdoor Ben » di 21 jul 2015, 14:04

Ome Leen weer een mooistukje met mooie foto,s
Met plezier gelezen
Ben
1e machinist

Berichtdoor steef » di 21 jul 2015, 19:20

Leen het is weer een prachtig verhaal
Door Rouen ben ik met de auto nog met de oude weg doorheen gereden op weg naar Normandie
steef
1e machinist

Berichtdoor Willy Theunissen » di 21 jul 2015, 21:36

Indrukwekkende reportage , er zal daar inmiddels wel wat veranderd zijn , ik zal eens kijken of ik er wat van kan vinden .
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Keer terug naar Zeilclipper.