Alie's log

Omschrijving van je eerste forum.

Alie's log

Berichtdoor Leen B » do 01 sep 2016, 17:35

1 + Alie's log.JPG

Hallo ' Zeilclippenaren in Jan 1962; belde Leen mij op, dat hij

2 EIBERGEN.JPG

met de Eibergen in Den Helder voor reparatie aan de olie pomp lag. En dat ze daar ook op een kok lagen te wachten, om dat de vorige met de Noorderzon vertrokken was. Dus als ik zin had kon ik een reisje Barcelona mee doen. Ik werkte toen als verpleegster derde jaar op een zware afdeling in het Westeinde ziekenhuis, dus trok zo'n reisje mij wel aan. En na toestemming van het hoofd ging ik met de trein op weg naar Den Helder. En toen ik daar aan gekomen aan boord in de hut van mijn kersverse verloofde gesetteld had,

4 Hut.jpg
4 Hut.jpg (98.95 KiB) 9297 keer bekeken

het was een hele ruime hut met veel bergruimte

3 Startbordes Eibergen.JPG
3 Startbordes Eibergen.JPG (56.92 KiB) 9297 keer bekeken

Alleen lag hij naast de machine kamer met een deur waarmee je direct de machine kamer betreden kon. Voor Leen makkelijk maar ik was daar niet zo blij mee want steeds als de deur naar de machinekamer open ging
kwamen die smerige olie dampen steevast te gelijk met Leen mee onze hut binnen. Vooral met slecht weer vergde dat veel van mijn maag met al die olie dampen. Zo had hij ook de akelige gewoonte om zijn handen met dieselolie te wassen als hij van wacht kwam. En dan dook hij zo naast me het bed in, menig keer stond ik me dan even later leeg te spugen in de fontein. Die weeïge olie lucht drukte mijn maag of ik het wilde of niet met hevige schokken omhoog. En het heeft een hele tijd geduurd eer ik daar aan gewend was. Maar ja ik was nou een maal met een machinist verlooft, en niet met een stuurman of kok. Na alles uit en in de kasten en laden van de hut gepakt te hebben, ging ik naar boven om met de rest van de bemanning kennis te gaan maken.
Want het was net als voor mijn verloofde mijn eerste reis op dat schip.

7 kok.JPG
7 kok.JPG (25.31 KiB) 9297 keer bekeken

Ik hoorde boven gekomen dat de kok er nog niet was men dacht morgen pas. En s, Avonds gingen Leen en de stuur, met de twee andere meesters, de boots en de matrozen en mijn persoontje de wal op. Wat een doodsaai gat was dat den Helder er was daar niks te beleven,

8 Cafe Klein Kras.JPG

maar in Café Klein Kras werd het na de nodige pilsjes, en andere drankjes toch nog gezellig. Voor al toen Leen luidkeels op het strand stil en verlaten begon te zingen. En na dat die zeeman van dat op een mijn gelopen schip, liggend ik de zee angstig om zich heen lag te kijken. En daarbij ook nog de dood voor zijn ogen zag, en Leen met smartelijke uithalen schreeuwde, ik heb u lief vergeet dat niet! Toen liepen dikke tranen uit mijn man zijn dronkenman ogen.

11 Rouen_catedra.JPG

Wat was ik toch verliefd op hem, en dat is nog steeds zo, al zijn we nu al haast 54 jaar getrouwd.

7 kok.JPG
7 kok.JPG (25.31 KiB) 9297 keer bekeken

s, Middags kwam de nieuwe kok aan boord, en die nam gelijk zijn vriendin ook maar mee. En twee uur later zaten we op zee het was gelukkig goed weer, een rustig zeetje ik voelde me daar erg lekker mee.

9.JPG

Ik lag heerlijk in ons bed ( of in de kooi zo je wilt ) toen ik dacht dat Leen van zijn wacht af kwam. Want ik hoorde de machine kamer deur open gaan, en hoorde het hard tikkende ratelend geluid van de draaiende motor. En volgens Leen was dat het een kenmerk van de Stork motoren. En hij zei ga maar gauw boven kijken schat want er schijnt iets bijzonders in het water te liggen, zo iets als de pink submariene. Onderhand begon de motor langzamer te draaien, en ik liep gauw de trap naar boven naar de brug toe op.

6 Om geslagen.JPG

En ik zag daar in het water een laag lang voorwerp van +- zeventig meter met een oranje kleur in het water drijven.
Het lijkt op een omgeslagen coaster of vissers schip zei de stuur tegen mij. Ik rilde bij de gedachte alleen al dat je dat zou overkomen. Onze kapitein had ondertussen contact met de kustwacht. En er was wel een tankertje van Broere in moeilijkheden geweest zeiden ze daar, maar daar was niets meer van vernomen. Na nog wat rondjes om het omgeslagen schip te zijn heen gevaren, vervolgden we onze reis en ik mijn slaapje weer. Toen ik s, morgens uit kooi stapte ging ik,
voor ik ging ontbijten eerst even in de machine kamer kijken om te zien of Leen al klaar was. Want dan konden we samen gaan ontbijten. Ik stapte door de deur in onze hut het machinekamer bordes op, en keek naar beneden. En ik was met stomheid geslagen met wat ik daar zag. Want Leen stond daar met een stethoscoop in zijn oren, met een ernstig gezicht de ingewanden van de motor te beluisteren. En de derde meester stond er bij of dat de normaalste zaak van de wereld was.

12 Stetescoop.JPG
12 Stetescoop.JPG (15.37 KiB) 9297 keer bekeken

Maar ik wist nu wel waar mijn reserve stethoscoop gebleven was die al een tijdje zoek was. Even later zaten we samen te ontbijten en de Kapitein vertelde ons dat we eerst nog Londen aan zouden doen voor een deklast tractoren. Dat vond ik wel leuk dan konden wij naar het King Cros, naar de pub, de Union Lion het was er altijd heel gezellig.
met een stethoscoop in zijn oren, met een ernstig gezicht de ingewanden van de motor te beluisteren. En de derde meester stond er bij of dat de normaalste zaak van de wereld was.

14  Russ Conway.JPG

Daar speelde een heel goede pianist de in later jaren bekende pianist Russ Conway. Toen we in Londen vlak bij de Tower bridge bij de dockyard aankwamen.
Konden we de andere morgen pas laden, dus gingen we de wal op naar de Lion een lekkere pint uilenzeik zoals mijn Leen mijn held dat noemde

16 Pale Ale.JPG
16 Pale Ale.JPG (14.86 KiB) 9297 keer bekeken

Maar hij bestelde zelf altijd Pale Ale in de fles voor ons samen, als ik moet overlijden dan niet van een Pint uilenzeik mijn schat zei hij dan tegen mij. Om elf uur waren we weer aan boord terug behalve een paar leden van de bemanning die s, morgens pas aan boord kwamen

17.JPG

En s, Middags vaarden we de Thames alweer af richting Barcelona, en toen we Scoutend on sea waar in de veertiger jaren Luchtdoel geschut op geplaatst was zag ik dat deze torens in een belabberde toestand verkeerden

18 Dover.JPG

Na een nog een tijdje door gevaren hadden gingen we stuurboord uit op de krijt rotsen Dover aan. En in de golf van Lion kregen we ook windkracht negen op de kop en daar was ik flink zeeziek van. Maar daar ik later vaker mee ging behoorde zeeziek zijn voor mij gelukkig tot het verleden.

20.JPG

21 Colegio Canigó, BARCELONA.JPG

22.JPG

In Barcelona was het gelukkig goed weer en na een aantal mooie dagen waar van we veel mooie dingen van deze stad bezochten. Bracht Leen mij weer naar het vliegveld van de stad toe, waar ik het vliegtuig naar Amsterdam terug nam. Omdat ik twee dagen later weer met werken moest beginnen. Alie
Leen B
Site Chef

Re: Alie's log

Berichtdoor Ben » vr 02 sep 2016, 15:59

Dit is eereen mooibrokje nostalgie
Ben
1e machinist

Berichtdoor steef » vr 02 sep 2016, 17:34

Jeugd herinneringen het is altijd leuk omdat weer mee te maken
Ali Leen wilde zeker de eerste opzet bekijken
steef
1e machinist

Berichtdoor Leen B » ma 05 sep 2016, 15:48

Hallo Steef hoe kan je het raden, ja ze hield het inderdaad goed in de gaten of de foto's wel op de juiste plaats
stonden, en de tekst goed was geplaatst. En ze vond het ook leuk dat jij het over jeugd herinneringen had, want
dat waren het ook zegt ze. :D
Vr gr Leen :)
Leen B
Site Chef

Berichtdoor Willy Theunissen » di 06 sep 2016, 00:11

Leuk verhaal en daarbij kreeg ik de dieselolielucht in mijn neus echt een stokers luchtje .
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor steef » di 06 sep 2016, 17:42

willy schaam je eigen om zoiets uit te drukken
steef
1e machinist

Berichtdoor Willy Theunissen » wo 07 sep 2016, 22:15

Sorry ! Steef .
Willy Theunissen

Berichtdoor steef » do 08 sep 2016, 19:31

Dat was hard nodig
steef
1e machinist

Berichtdoor Leen B » zo 18 sep 2016, 17:32

1 Alie's log.JPG

Londen Parijs

Hallo 'Zeilclipper vrienden ik liep hier in Londen met het kinderwagentje met onze kleine Elly, 3 Jaartjes oud. Die met een grote lolly in haar kleine handje, waar zei met een ernstig gezichtje aan zat te likken
.

5 Souht West India Dock.JPG

op de poort van het South West India Dock af

dat vlak bij de Tower bridge ligt af.

11 Brian.JPG

En even daar na passeerden we het Brian de dock wacht met zijn Bobby helm op zijn hoofd, en die we na twee jaar Londen Parijs al heel goed kenden. En de kleine meid begon ook meteen te lachen toen ze hem zag, en ze stak haar handjes naar hem uit ten teken dat hij haar uit het wagentje moet tillen. Nee nu niet zei ik tegen haar je maakt Ome Brian maar vuil met je kleverige handjes, maar die paket haar uit het wagentje, en tilde haar hoog boven zijn hoofd, waar na Ellie kraaide van plezier.

6 FENDO.JPG

We lagen op dat het ogenblik met de FENDO in South West India Dock in Londen

4.JPG

vlak bij de Towerbridge stukgoed voor de Navo naar Parijs te laden.

Naast ons lag de twee gezusters een coaster die nodig een schoonmaak beurt nodig had wat een rotzooi op die boot zeg, maar hij was wel netjes zwart geverfd . En onze kap zei dat de twee eigenaren broers van elkaar nou niet van die brave jongens waren. Ze hebben ook geen bevrachting kantoor zo als wij de Freigt Express in Londen hadden, maar deze kapitein zocht zijn lading altijd zelf. Je moet die gasten ook in de gaten houden zei Hoeksema onze Kapitein, want als ze de kans krijgen stelen ze alles wat zij te pakken kunnen krijgen. Toen we met laden klaar waren en de jongens de FENDO zee klaar hadden gemaakt , gingen we na dat de loods aan boord was gekomen vertrekken.

7 Stuurhuis Fendo.JPG

Ik stond dan altijd op de brug want ik keek graag hoe onze kapitein Hoeksema de telegraaf en te gelijke tijd het stuurrad bediende . De stuurman wij hadden toen een nieuwe Thomas Muis, en Nico matroos stonden op de bak, en Theo ook matroos stond op het achter schip om de trossen daar te bedienen. En op dat moment liep de vloed toen we de trossen in de Thames los gooiden al aardig door. En om dat we met de boeg in het op komende tij lagen riep onze Kap voor tros los en daar na ging spring los. En de boeg begon door het opkomende water dat zich als een wig tussen ons schip en de wal perste naar Sb af te draaien, met alleen nog een tros op het achter schip vast. Ik had dat al zo vaak gezien want we vaarden vaste dienst op Parijs. En toen we na dat ook de achter tros van de wal los was, trok onze Kap de telegraaf op volle kracht voor uit. Maar al wat er na dat bevel via de telegraaf gebeurde, er kwam geen volle kracht voor uit de machinekamer. En de Towerbridge kwam nu toch wel heel snel naderbij, en kapt Hoeksema bleef de telegraaf hendel maar met veel gerinkel heen en weer trekken. Maar ik hoorde alleen een zacht sissend geluid van wat wegstromende lucht beneden vandaan komen, maar geen startende motor. En steeds dichter naderden we de Towerbridge. En Kapt Hoeksema begon me daar nu toch god lasterlijk te vloeken ,van meester godver........ godver......... excuseer me dat ik dat zo schrijft. Ik sloeg snel een kruisje, en daarna begon hij mijn Leen met het schuim op zijn mond voor vuile klootzak en nog veel meer lelijke woorden uit te schelden. We waren op dat moment de brug zo dicht genaderd dat ik de balken onder de brug kon zien. En toen brulde Hoeksema lest go ankerrr !! maar wat er ook gebeurde er viel geen anker. Maar vlak na dat laatste bevel van onze Kap hoorde ik een fel langdurig sissend geluid van ontsnappende geperste lucht onze motor starten. Waar na de FENDO zijn gevaarlijke tocht naar de brug toe begon te stoppen, en de vaart vooruit begon er nu ook snel in te komen. En daarna verwijderden we ons gelukkig steeds verder uit de gevaren zone van de brug. En ik stond in een hoekje van de brug met open mond naar de Hoeksema te staren, en hij keek me achter het stuurwiel staande aan haalde zijn schouders op, en zei het spijt me van dat vloeken Alie maar je man is nog niet van me af. En daar na ging hij na dat hij het roer aan onze stuurman Thomas Muis had over gedragen had naar beneden toe. Toen ik in de mess kwam zat mijn man met onze kleine op zijn schoot, die met haar kleine handjes aan zijn baard zat te trekken wat ze heel leuk vond. En onze kok Sijbrant Oenema die uit Groningen kwam een stadjer dus, stond in de deur opening vertederend naar dat tafereeltje tussen vader en dochter te kijken. Een mok koffie Alie vroeg hij me, graag kok zei ik, en als je nog heb ook nog zo'n lekkere smoutebol die je gebakken heb mmmmm lekker!! Nadat ik mijn koffie en smoutebol gekregen had vroeg ik Leen wat er nou met de motor mis was gegaan tijdens ons vertrek.

9 Woooooo!!!!!!!!!!!!!!!.JPG

De kap was rood van opgekropte woede vertelde ik hem. En daarna kwam dat zweempje van een lachje van hem weer op zijn lippen, en dan wist een ieder die hem kende dat hij daar totaal niet van onder de indruk was. Hij en de tweede die pas nieuw aan boord was vertelde hij, hadden gisteren de flenzen van de voorste luchtketels van nieuwe pakkingen voor zien. En het waren die twee ketels die leeg moesten om de klus te kunnen klaren . En na dat de klus gedaan was is onze tweede meester die zo als ik al zei deze reis nieuw was eerst de carters van de drie dek motoren gaan verversen, en was vergeten dat hij ook nog de voorste luchtketels op druk moest zetten. Wat mijn man wel tegen hem had gezegd dus hij wist niet beter als dat de lucht ketels op druk stonden gezet.

2 lucht ketels.JPG

Dus toen voor ons vertrek de volgende dag onze tweede in de machine kamer beneden kwam omdat het zijn wacht werd, stonden de drukmeters van de startlucht ketels die voor in de machinekamer hingen op 0 Atm. En tijdens ons vertrek zat mijn man vrij van wacht gezellig in de mess met onze kok te praten, en hield gelijker tijd onze klein meid die in haar box zat te spelen in de gaten . En hij hoorde ook dat de telegraaf als een gek te keer ging, en begreep wat er mis was. Hij is toen gelijk naar beneden gevlogen, en heeft de twee reserve lucht ketels die achter in de machinekamer hingen, en wel op druk stonden open gedraaid, en daarna gelijk de motor op volle kracht vooruit gestart. Terwijl onze arme tweede verbaasd naar hem zat te kijken om dat hij nog niet wist dat er nog twee startlucht flessen achter in de machinekamer hingen Onder tussen kwamen de stuur, en Nico een van onze matrozen en Andries onze o/g ook de mess binnen om koffie te drinken. En Thomas onze stuur vertelde over het anker dat niet vallen wou, en toen ik over de boeg keek wat er aan de hand was zag ik al helemaal geen stuurboord anker hangen, alleen het bakboord anker hing er nog. En net toen Nico de dek stopper van het BB anker los wilde slaan hoorde hij de motor starten, en onze Kap anker vast schreeuwen. En daar de Twee gezusters met het achter schip tegen onze voorplecht had gelegen heeft iedereen bij ons aan boord de mannen van de Twee Gezusters als de schuldigen gezien.
Want de verhalen gingen niet voor niks van gestolen trossen tot afgetapte gasolie aan toe als zij langs de Twee Gezusters hadden gelegen.

[/b]
8 Twee gezusters.JPG

Toen we na het vorige avontuur door de Downs met een gevarieerde lading voor de NAVO Parijs, naar Calais Frankrijk vaarde.

10 BATTERSEA.JPG

Zat de Battersea zo'n platte Engelse kolenboot voor ons. De Battersea, & -02), 2 (Miramar, link, you now must be registered to access). 82.4 metres long overall (270 ft. 6 in.), 78.3 metres perpendicular to perpendicular, speed of 11 knots.. Carried coal from the North East to London power stations. Die schepen waren speciaal zo laag gebouwd om tijdens hoog water ook onder de Towerbridge en de andere bruggen door te varen te kunnen zonder dat deze dan open moesten. Dat heb ik niet van mezelf hoor maar van onze oude Stuurman die hier voor aan boord was. Ik zit nu lekker in een hoekje met de kleine op schoot van al die soorten schepen en voor al van de downs en de eindeloze zandbanken aan Sb want het is laag tij te genieten. En zie ook dat Thomas onze stuurman steeds naar de kaart loopt, en dan terug naar het open staande raam, om met zijn verrekijker naar de volgende boei te kijken en dan begon hij te prevelen. En Ik wist dat hij de flitsen van de volgende boei aan het tellen is. Het is dan ook zijn eerste reis als Stuurman en hij is een beetje zenuwachtig. Zelfs Ellie kan zijn aandacht niet naar haar toe halen terwijl hij anders altijd met haar bezig is. He Thomas het went wel hoor zeg ik tegen hem. Word vervolgt Allie :)
Ps oja zeilclippenaren Leen heeft voor mij de foto's uit gezocht en ook geplaatst want daar heeft Alie de balle verstand van. Alleen heeft hij zich rot gezocht naar de Battersea zo'n platte Engelse kolenboot. Want het was toen wel 1962 en de schepen zijn allang gesloopt. Maar zo als jullie zien heeft hij ze toch gevonden mooi toch als je zo'n schip jaren later op een foto wel is waar terug ziet. Lieve Gr Alie :D
Leen B
Site Chef

Berichtdoor Willy Theunissen » ma 19 sep 2016, 11:24

Leuk verhaal .
Willy Theunissen

Volgende

Keer terug naar Zeilclipper.