Nostalgie deel 2

Hier kunnen we van alles over scheepvaart, en aanverwanten zaken discuseren.
Bij vragen mail: beheerder@zeilclipper.eu

Nostalgie deel 2

Berichtdoor Leen B » vr 02 maart 2018, 16:49

Nostalgie 2

109.JPG
109.JPG (10.87 KiB) 7374 keer bekeken

En hier boven zien jullie onze trouwfoto die altijd in mijn kooi hing, met mijn vrouwtje, en maatje waar ik nu al weer zo'n 56 jaar mee getrouwd ben, en ik vond haar toen en nu nog heel mooi.

39 Rouen_catedral.JPG

En hier naast haar sta ik dan met een matig lachje op mijn gezicht naar de fotograaf daar beneden van het bordes van de Cathedraal te staren. En daar voor woondenwe eerst drie jaar samen, en dat werd toen hokken genoemd. En dat was een zware zonde zeiden mijn twee ouwetjes altijd als we weer eens thuis kwamen. Want zo'n huwelijk kon op zo'n bases dan ook niet lang stand houden als we niet zouden trouwen, oei,oei, ja de goeie ouwe tijd toch. En kijkend naar de lijst van de foto, herinnerde ik mij weer hoe ik die gefabriceerd had.

70 Schaakbord.JPG

Want we hadden aan boord namelijk ook een Schaakbord met alle attributen voor het edele schaaksport en aan de andere
kant een damspel te gelijk met een mooie houten lijst er omheen.

138.JPG

En dacht als ik die lijst eerst in korte met lange stukken op maat zaagt, en daarna de schaakbord randen verstek zaagt, en die weer in netjes in elkaar schuift. Dan kan ik daar mooi onze trouwfoto in plaatsen. En met deze gedachten de vetloods in zakkend ging ik aan het werk. Het moeilijkste was wel het verstekzagen vrienden want ik had geen verstekbak, en ook Kees Bloemkool onze Bootsman had er geen. Maar het is me toch hoe dan toch hoe dan ook nog gelukt want na dat ik alles netjes had af getekend, en met de handzaag afgezaagd. Heb ik hele handel in elkaar gelijmd, en na onze trouw foto netjes in de lijst geplaatst te hebben, hingen mijn vrouwtje, en ik in mijn kooi getrouwd te zijn. Nou had ik voor heen ook de schaakstukken van een geverfd voorzien, de witte stukken met Zilververf en de zwarte met een soort goudkleur die ik zelf gemengd had. Alleen was dat mengen niet zo goed verlopen zo als ik dat wilde, en hadden de zwarte stukken een soort bruine poepkleur aan genomen in plaats van zwart. Toen onze ouwe in de gaten kreeg wat ik met het schaakgebeuren geflikt had, vroeg hij wie ik verdomme wel dacht wie ik was, om dat schaakspel zo te vermoeren. En vooral om de zwarte stukken met zo'n afschuwelijke rot kleur te verven het was voor de donder geen gezicht zei hij. Dat kost je in de eerstvolgende haven een zuipfeestje Meester brulde hij, en heb dan niet het lef in je gore donder dat je dan ook nog op die rot trompet van je ga spelen. Die ouwe Kroeze dacht ik niks geen gagestraf of aantekening in je monsterboekje. Zo loste hij dat op en niet alleen voor mij om dat ik toevallig de Wtk was, maar voor iedereen aan boord gold dat. Want op dat zuipfeest gaf hij met gulle hand ook zijn rondjes

139.JPG

Carlsberg Jenever, en andere dranken weg. En na dat ik ook de brieven van mijn vrouwtje aan mij die uit de zak kwamen gelezen had. Heb ik de hele reutemeteut op de trouwfoto met de schaakspel lijst na, weer in de zak opgeborgen, en zette die
met ontzag over mijn mooie Zeemans tijd weer in zijn hoekje terug. En onze trouwfoto heb ik stiekem toen Alie aan het boodschappen doen was. Aan de muur in onze woonkamer op gehangen. En daar was ze toen ze thuis zeer verguld mee. En een
ding weet ik zeker ik wil de deze oude nostalgische extra grote Zeeman tas zeker weten nooit meer kwijt. Vr gr Leen
Leen B
Site Chef

Re: Nostalgie deel 2

Berichtdoor steef » vr 02 maart 2018, 17:47

Leen nostalgie moet je nooit weg doen,trouw blijven
steef
1e machinist

Berichtdoor Willy Theunissen » vr 02 maart 2018, 20:43

Leen je kunt een verstek aftekenen door een latje dwars bij de kopse kant van het andere te latje leggen teken met een potlood de breedte af teken dan een diagonaal , zo kan je ook een vals verstek maken .
Vielen de schaakstukken niet om bij een hoog zeetje ?
Waar een Willy is, is een weg
Willy Theunissen

Berichtdoor Ben » za 03 maart 2018, 15:54

Jeetje leen waar haal je het allemaal vandaan.Ik heb het weer met plezier zitten lezen,
Ben
1e machinist

Berichtdoor Leen B » za 03 maart 2018, 16:28

Willy Theunissen schreef:Leen je kunt een verstek aftekenen door een latje dwars bij de kopse kant van het andere te latje leggen teken met een potlood de breedte af teken dan een diagonaal , zo kan je ook een vals verstek maken .
Vielen de schaakstukken niet om bij een hoog zeetje ?

Zeker weten Willy het is me mij toen dan ook gelukt, Maar onze ouwe had toen wel de [ oude Bols dampen ] in.
Het was overigens een fijne vent hoor, en hij had ook tijdens het handje drukken van mij verloren. En daar was
hij niet gelukkig mee. :lol: Leen
Leen B
Site Chef

Berichtdoor Leen B » za 03 maart 2018, 18:00

Ben schreef:Jeetje leen waar haal je het allemaal vandaan.Ik heb het weer met plezier zitten lezen,

Nou Ben waar ik het vandaan haalt weet ik niet precies, maar mijn verhalen zijn soms waar gebeurde dingen.
Door weven met fantasie en dat is het. Mijn enigste boek 'Kolderieke verhalen van een Zeeman heb ik ook op
deze manier geschreven. Alleen heb ik dat in eigen beheer gedaan want een uitgever gaat altijd met de winst
strijken. Dus heb ik zestig boeken bij de plaatselijke drukker laten drukken. Mooi kaftje er omheen, en voor tien
euro het stuk was de klus geklaard, en ik was ze zo met vijf eurotjes winst al weer kwijt aan al mijn bekenden.
En ik heb ook nog verhalen in het dagblad van het Noorden geschreven. En in een boekje van het Scheepvaart
museum hebben ook verhalen van Mijn hand gestaan, zo als Lonny mijn scheeps papegaai, en nog meer korte
belevenissen.verzonnen en niet verzonnen. Vr gr Je maatje Leen
:lol:
Leen B
Site Chef

Keer terug naar Zeilclipper.